Hoe ontstaat dauw?

Van mist weet ik weet het antwoord maar ik kan niets vnden hoe eigenlijk dauw ontstaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Antwoorden (3)

"Dauw is een vorm van neerslag die ontstaat als waterdamp in de lucht op vaste voorwerpen condenseert.

Dauwdruppels op equisetum fluviatile
Dauw ontstaat als de temperatuur van de lucht daalt tot onder het dauwpunt. Dit is de temperatuur waarbij de waterdampdruk van de luchtlaag vlak boven het aardoppervlak het verzadigingspunt bereikt. Dauw treedt meestal op rond zonsopgang in gebieden met een hoge luchtvochtigheid. Ook in woestijngebieden die grenzen aan een oceaan zoals de kust van Namibië of het noorden van Chili komt het verschijnsel, vaak tezamen met mist voor. De grote temperatuurverschillen tussen dag en nacht die gewoonlijk in een woestijn voorkomen spelen daar een belangrijke rol bij."
11 jaar geleden
Druppeltjes op sterk afgekoelde voorwerpen (vooral planten of gras) ontstaan door rechtstreekse condensatie van waterdamp (overgang van damp in water).

Bij temperaturen onder nul ontstaat geen dauw maar gaat deze over in ijskristallen en ontstaat rijp.

Dauw- en ijsvorming treedt vooral op tijdens kalme wolkeloze nachten.

Zo'n drie eeuwen geleden was dauw, dat vooral op een spinnenweb of grassprietjes in de zon fraai glinstert, nog een mysterie. Zelfs de beroemde Utrechtse natuurkundige Petrus van Musschenbroek dacht rond 1735 nog dat het uit de aarde of planten zelf kwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dauw vind je vooral op vochtige plaatsen. Op die plaatsen hangt er 's nachts vaak wat nevel of mist (laaghangende wolken). Als het dan 's nachts afkoelt dan zijn de takken van de bomen zeer koud. De nevel of mist komt dan met deze takken in contact. Daardoor wordt de wolk koud en dan vormen er zich druppels die aan de takken blijven hangen, dit is de dauw.

Toegevoegd na 39 seconden:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/12118/