De Waddenzee heeft een eigen ecosysteem. Het ondiepe, relatief warme water van de Waddenzee met zijn rijke bodemleven voorziet in de levensvoorwaarden van grote aantallen planten en dieren. Ongeveer 250 plantensoorten komen alleen in de Waddenzee voor. Zeehonden krijgen er hun jongen, vis zet er zijn kuit af, en vogels foerageren op de wormen en schelpdieren als voorbereiding op hun jaarlijkse trek. Maar er is een sterke interactie is met de rivieren die op de Waddenzee uitkomen en met de Noordzee, dit heet een open systeem. Er is dus een belangrijke uitwisselingen van water, nutriënten, slib en organisch materiaal met de rivieren en de kustzee.

De invloed van de kustzee is door de getijden erg groot.
De IJssel mondt indirect via het IJsselmeer uit op de Waddenzee. De Eems (een grensrivier tussen Nederland en Duitsland), de Wezer en de Elbe monden ook uit op de Waddenzee.