Hebben mensen een soort ingebouwde wekker?

Ik moet tijdelijk een hond verzorgen. En die moet iedere dag rond half 10 uitgelaten worden. Nu wil het zo zijn dat ik nu dus (nu dat die tijd zo belangrijk is) iedere keer rond 9 uur kwart over 9 wakker wordt.

Normaal heb ik echt een wekker nodig om wakker te worden. Want ik slaap gewoon verder (normaal gesproken)

Dus daarom de vraag: Hebben mensen een soort ingebouwde wekker?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En jij wilt dus wakker worden zonder een wekker? Waarom?? :-S
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn tip zou ook zijn om een wekker te gebruiken als je op een bepaalde tijd wakker moet worden, dat is veel betrouwbaarder. Mocht je geen wekker hebben, op vrijwel alle telefoons zit ook een wekkerfunctie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mashta wat jij suggereert is iets anders dan mijn vraag. Ik zeg toch niet dat ik perse wakker wil worden zonder wekker. Daarnaast vraag ik ook niet om tips (wel aardig bedoeld, daarniet van). Mijn vraag is gewoon, hebben mensen een soort ingebouwde wekker van nature, als ze weten dat er iets belangrijks moet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar wij willen nu graag weten waarom je dus blijkbaar geen wekker zet of heb je je wekker gezet op 9:25 want dan snappen wij het ook.
Ritsuka
10 jaar geleden
elke dag zelfde tijd gaan slapen en zelfde tijd opstaan (en zorgen dat je genoeg slaapt)
dan gebeurt het vaak vanzelf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zet geen wekker, ik heb een week vakantie ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou dan ben je gewoon uitgeslapen om die tijd dat je wakker wordt want ik weet zeker dat als je de hond om 7 uur moet uitlaten dat je dan echt niet met hetzelfde patroon op de avond om 6:45 wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik niet, daarom ook de vraag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ik weet van wel. Je bent gewoon rond die tijd uitgeslapen. Denk je werkelijk dat als jij bijv nu steeds om 12 uur naar bed gaat en je wordt wakker om 9:15 je ook wakker wordt om 7 uur als de hond er dan uit zou moeten? Ik niet. Als jij dat wel bent ben je uniek ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik niet, ik heb dat nog niet ondervonden. Ik denk dat ik een keer ga testen. Ik houd het liever op feiten ipv suggereren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaag moest ik 8 uur (niet voor werk, maar prive) op en de wekker gezet. Werd vanmorgen dus om half 8 wakker, terwijl ik totaal niet uitgeslapen ben.

Antwoorden (2)

Ja, inderdaad sommige mensen hebben een ingebouwde wekker. Mijn zus had het, die ging vroeger naar bed en dacht dan een paar keer: 7 uur opstaan en dan werd zij de volgende morgen om 5 voor zeven wakker!!
Het is alleen riskant om er op te vertrouwen, want als je echt ergens op tijd moet zijn (sollicitatiegesprek/examen?), kan je dat risico niet nemen, dat je (hopelijk) weer vanuit ergens diep in je (je hersenen?) een seintje krijgt: joehoe wakker worden!! :))
Een wekker is overigens niet zo'n dure aanschaf (max. 10 euro) en op je mobiel zit ook een alarm.

Voor de hond is het trouwens heel fijn om vroeger uitgelaten te worden, 9 uur is een beetje laat, tenzij je de laatste wandeling om 2 uur 's nachts gemaakt hebt... 7 à 8 uur maximaal langer is niet eerlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn echt honden die dat kunnen hoor jodokus. De hond van mijn vriendin wil er niet eens eerder uit dan 9 uur en ze heeft moeite om dat wel te doen als ze eens vroeg weg moet. Liever gaat die hond na tienen en dan is die om 23 uur voor het laatst uit geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof je wel, maar de meeste honden vinden 8 uur wel het
matje!! Stel dat ze vervolgens een plasje doen in huis, dan zijn
de rapen gaar en is het huis te klein...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga er toch maar vanuit dat de eigenaar van de hond gezegd heeft dat half10 prima is! Dat zou mijn vriendin ook zeggen als haar hond hier komt.
Ja, mensen en de meeste diersoorten hebben een biologische klok, waarmee onder andere het slaap-waakritme wordt geregeld. Die klok is een gebiedje in de hersenen met de naam "suprachiasmatische nucleus". Bij veel mensen loopt die klok iets te langzaam, waardoor ze een wekker nodig hebben om op tijd wakker te worden. Dat zijn de avondmensen. Bij ochtendmensen loopt de inwendige klok wat vlugger; daardoor worden ze vanzelf op tijd wakker.
WimNobel