Is zalm kankerverwekkend?

Ik doe vaak gerookte noorse zalm op mijn brood. Maar toen zei iemand tegen mij dat zalm kankerwekkende stoffen bevat, is dat waar? Zo ja, welke stoffen en hoeveel en hoevaak mag je dan zalm eten zonder dat het schadelijk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
15.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt al mooie Antw , over hoe gezond zalm is helemaal waar .Wat wel minder leuk is dat zalm die bij de super is zgn vis stand vriendelijk is . Zalm wordt gekweekt !!!! In massale bassins !!! En die worden bij gevoederd met !!???en ja ze mogen niet ziek worden ! Dus gooien ze er maar vast antibiotica bij , en wat niet meer ?? Ja zalm is lekker en gezond maar net als al de rest van ons (gezonde ) voedsel wordt het heel massaal verwerkt . Zalm wordt door een paar multinationals gekweekt . Ja er is ook nog wilde zalm maar dat is zeldzaam en duur , en slecht Vd visstand .
Ritsuka
11 jaar geleden
Tegenwoordig is alles wel kankerverwekkend..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hele leven op deze planeet is kankerverwekkend. Dat komt door de kosmische straling. Van leven ga je dood.
Rieneke1
11 jaar geleden
stippel, daar heb je toch je alu-hoedje voor? kapperkort, goed gezegd!
Er zitten vaak zoveel haken en ogen aan je voedsel.
Als je bewust wil eten heb je er een harde dobber aan alles bij te houden.

Antwoorden (6)

Is onzin, maar als je alles mag geloven tegwnwoordig, krijg je van alles kanker.
Zalm is juist goed voor je omdat het gezonde vetten/olieen bevat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zalm is erg gezond om regelmatig te eten, net als veel andere vissoorten. Zalm bevat redelijk veel vetten, maar dit zijn goede vetten. In zalm zitten veel omega 3 vetzuren. Deze zijn erg gezond voor mensen. Ze verkleinen o.a. de kans op hart- en vaatziekten, artritis (ontsteking van gewrichten) en depressies. Daarnaast zorgen ze voor een goede groei van het lichaam en zijn ze goed voor onze hersenen, zenuwen, huid en ogen. Ook zorgen deze vetzuren ook voor een verlaging van het cholestorol-gehalte. Dit is gezond voor een mens, omdat we door onze westerse leefstijl vaak een te hoog cholestorol-gehalte hebben. Dit vergroot de kans op o.a. hart- en vaatziekten namelijk aanzienlijk en brengt meer gezondheidsrisico's met zich mee.
Vis is van zichzelf erg gezond om op te eten. Er zijn echter mensen die beweren dat het tegenwoordig helemaal niet zo gezond is om vis (en dus ook zalm) te eten, omdat ze uit onze veel te vervuilde zeeën worden gevangen. Hierdoor zouden er te veel ongezonde stoffen in de vis zitten, die voor mensen de kans op kanker zouden verhogen. Vooralsnog is dit echter geen reden om te stoppen met het eten van vis. De positieve effecten zouden niet opwegen tegen de negatieve.

Toegevoegd na 9 minuten:
Blijf dus maar lekker zalm eten, als je er zo over na gaat denken, kun je niets meer eten of drinken, aan alle voedingsmiddelen zit een negatieve en een positieve kant, als de positieve kant overheerst, is het een goede keus. Zalm bevat dus waarschijnlijk wel kankerverwekkende stoffen, maar de kans dat je er echt ziek van wordt is minimaal, de gezonde stoffen die zalm bevat, zijn wel bewezen en effectief. Houdt het op 2 keer per week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las je vraag en mijn eerste reactie was zo iets als "Pardon...?"
Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Zalm an sich is niet kankerverwekkend, of althans niet meer dan de meeste soorten voedsel. Het leven is niet risicoloos, en in zalm, net zoals in vlees, groente, drinkwater, en zelfs in de lucht die je ademt, zitten kankerverwekkende stoffen, en dat is redelijk onvermijdelijk.
Zalm is een vette vis, zeer rijk aan essentiële vetzuren, en dat maakt het juist zo gezond om o.a. hart- en vaatziekte te voorkomen, is goed voor de groei en ontwikkeling van de hersenen en zenuwen, en talloze andere voordelen.
Maar de keerzijde van vet voedsel is dat het de neiging heeft om bepaalde contaminanten uit het milieu op te hopen. Zo vind je relatief veel zware metalen (kwik en cadmium, met name, en in mindere mate ook lood) in vette vis, en afhankelijk van het vangstgebied (bij wilde vangst) of de voeding (als het kweekzalm is) mogelijk ook dioxines of PCB's. Hierop wordt er heel streng gecontroleerd, en bij overschrijding van de normen, wordt de vis niet voor consumptie bestemd.

Gerookte zalm is een geval apart. De basis is uiteraard dezelfde zalm die je in mootjes of filets koopt. De zalm wordt dan gefileerd, van graat ontdaan, gepekeld, een beetje gedroogd en gerookt. Het rookproces kan koud (ca. 30-35°C) of warm (ca. 70-75°C) plaats vinden.
Roken geeft een bepaalde smaak, maar vergeet niet dat roken is eigenlijk een conserveringsmethode. Als je de zalm warm rookt, dan worden de meeste pathogene bacteriën gedood door de warmte, maar dat gebeurt helemaal niet als je koud rookt. Hoe kan dat koud gerookte zalm meerdere dagen houdbaar is? Simpel: naast het effect van drogen, in de rook zitten verschillende stoffen die de groei van bacteriën afremmen, zoals fenolische componenten.
Het probleem is dat als je het roken niet goed toepast, dan ontstaan ook andere stoffen die zeer zwaar kankerverwekkend zijn: polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's) Het kankerverwekkende effect van PAK's is bekend, en in studies is aangetoond dat bevolkinsgroepen die vaak zelfgemaakt gerookt voedsel consumeren, vaker lijden aan maag- en darmkanker.

Voor je geruststelling: de hoeveelheid zware metalen, dioxines en PAK's in zalm wordt zeer streng gecontroleerd, en het gezonde effect van de vetten compenseert de mogelijke nadelen, dus eet gerust gerookte zalm, maar zoals voor alles geldt: met mate. Meer dan 2× per week vind ik te veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zalm bevat omega-3 vetzuren, EPA en DHA. Met name EPA wordt, terecht, veel gezondheidsclaims toegedicht. Vanuit deze optiek is zalm gezond voor zover het wilde zalm, de bijna onbetaalbare, is. De gekweekte zalm die we in de supermarkt kopen wordt gevoed met mais en niet meer met haar natuurlijke nutriënten, de basis van omega-3 is plantaardig. Door het ontbreken van de natuurlijke nutriënten worden gekweekte zalmen ook niet meer roze maar blijven grijs. Ze worden om consumptieve redenen met speciaal peperduur chemisch poeder in het voedsel chemisch roze gekleurd. Deze gekweekte zalm bevat nauwelijks nog omega-3 vetzuren. Je kunt daarom beter goede voedingssupplementen kopen of lijnzaadolie. Omdat zalm een vette vis, is de kans groot dat giftige stoffen als PCB's en zware metalen in het vette spierweefsel gestapeld worden. Wie aan het einde van de voedselketen zit, wij dus, krijgt de grootste dosis, dat wil zeggen in theorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met name de benzopyreen en teer in gerookte zalm zijn op zich kankerverwekkende stoffen, het hangt erg van het roken, het soort hout en de procedure af of je gerookte zalm als kankerwerwekkend kunt betitelen.
Gewone zalm die niet vervuild is met zware metalen en pak's en pcb's kun je niet als kankerverwekkend zien, eerder het tegengestelde. Dat is met rook echter anders, de conserverende werking van rook komt deels voort uit de giftigheid daarvan.
Het is echter ONMOGELIJK zonder analyse daar een risico-oordeel aan te koppelen.
Ik raad dan ongerookte zalm die liefst biologisch verantwoord verworven/gekweekt is.
Het is een van de allergezondste voedselbronnen die we kennen, ie bruine beren die zalm vangen zijn dus zo stom nog niet!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja , gerookte zalm kan kankerverwekkend zijn. Er wordt gebruik gemaakt van rook, rook waar kankerverwekkende produkten inzitten. Maat dit alles hangt er van af hoeveel je van die producten binnen krijgt en hoe gevoelig je daar voor bent. Sommige mensen roken heel hun leven en krijgen nooit kanker terwijl er andere personen na en paar jaar lonkkanker krijgen zonder één sigaret te hebben gerookt, maar wel altijd een rokende partner hebben gehad.
Van ieder produkt zijn er wel onderzoeken die beweren dat het kankerverwekkend is
Alcohol is niet goed, maar enkele glaasjes rode wijn per dag, zijn wel goed voor de bloedsomloop.
Zo zal het met gerookte zalm ook wel zijn. Voor kankerverwekkend te zijn zul je er wel dagelijks enkele kilo's van moeten binnenwerken
Robby BB