Wat bevat een chromosomenpaar?

Hallo! Ik heb een vraag. In elke celkern zitten 23 chromosomenparen. Die h
Bevatten alle info over alle erfelijke eigenschappen. Wat bevat een chromosomenpaar dan? In mn boek staat er dat ze info over deselfde erfelijke eigenschappen hebben. Ik snap het niet helemaal. Help?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (3)

een chromosoom paar bevat DNA, een chromosoom van iedere paar is van de vader en 1 is van de moeder. Die DNA bevat dus je informatie en erfelijke eigenschappen van je ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elk chromosoom bevat ongelooflijk veel genen, zoals een boek heel veel woorden bevat. Een gen is een stukje informatie over jouw lichaam.
Voor de duidelijkheid ga ik alles nu een beetje versimpelen, maar dat geeft niet.

Laten we het volgende eens aannemen:
- er is één gen voor de kleur van je ogen
- er zijn twee kleuren: BLAUW en BRUIN
- BRUIN is sterker dan BLAUW (we zeggen dan: BRUIN is dominant en BLAUW is recessief)

Omdat iedereen alle genetische info dubbel heeft (zoals je zelf al zei), kun je dus de volgende informatie in je genen hebben:
BRUIN - BRUIN
BRUIN - BLAUW
BLAUW - BRUIN
BLAUW - BLAUW

(BRUIN - BLAUW en BLAUW - BRUIN zijn hetzelfde. De volgorde maakt niet uit.)

Maar wat zie je nu aan de buitenkant?
Omdat BRUIN dominant is (in ons voorbeeld), hebben alle mensen bruine ogen, behalve de mensen met BLAUW - BLAUW, die hebben blauwe ogen.
Het kan dus heel goed zijn dat een vader en een moeder met bruine ogen een kind met blauwe ogen krijgen! Als zowel de vader als de moeder BRUIN - BLAUW hebben, en ze hebben allebei toevallig het BLAUW doorgegeven aan hun kind, heeft het kind de code BLAUW - BLAUW.

Nu is het meestal niet zo simpel, en wordt een eigenschap door verschillende genen bepaald. En niet alle eigenschappen zijn dominant of recessief, er zijn er ook die we hybride noemen. Dan is de een niet sterker dan de andere, maar krijg je een mengelmoesje. Dat zie je bij de huidskleur bijvoorbeeld: een donkere ouder en een lichte ouder krijgen een mooi getint kindje.

Wat er in onze genen 'gecodeerd' staat, noemen we het genotype. Wat je daar van de buitenkant aan merkt, noemen we het fenotype.
Dus in ons voorbeeld: iemand met bruine ogen heeft als fenotype: bruine ogen. Maar wat zijn genotype is, weet je niet. Dat kan BRUIN - BRUIN zijn of BRUIN - BLAUW (of BLAUW - BRUIN, maar dat is hetzelfde).

Hier kan ik nog uren over kwekken, dus als je meer vragen hebt, roep je maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In jip en janneke taal zijn chromosonen een boekenkast(chromosoom) met allerlei boeken(gen) erin met informatie.
Iedereen heeft van zijn/haar vader en moeder een boekenkast gekregen. in deze boeken staat alle informatie over je erfelijke uiterlijk etc.
In de 2 boekenkastten staan wel dezelfde boeken met informatie zoals oogkleur. Je krijgt van je vader een kleur mee maar van je moeder ook. Onderling maken de boeken uit welke kleur het word. Zo word blauw en bruin vaak bruine ogen want dit boek/gen is dominant tegenover de ressesive blauwe kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm. Dus de chromosomen krijg je gewoon van je moeder en vader. Maar wat wordt er bedoeld dan als die chromosomen gelijk zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn gelijk in de zin dat ze het zelfde onderwerp bevatten. Bijvoorbeeld gaat er een stukje over haarkleur en structuur. Dit wil niet zeggen dat de informatie gelijk is maar alleen het onderwerp.