Omdat je van adel bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bloed is blauw totdat het in contact komt met zuurstof. Het zijn dus niet alleen slagaders maar ook gewone aders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zuurstof zit niet puur in je bloed, dat word vervoerd in cellen. Zuurstof van buitenaf is echter anders van samenstelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloed is rood. Laat maar eens bloed afnemen, of nog beter wordt bloeddonor. Dan komt je bloed regelrecht vanuit je ader in een zak en dan is het niet in aanraking gekomen met zuurstof en knal rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Nelly, ik ben bloeddonor en mijn bloed is toch echt rood (zonder zuurstof van buitenaf)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuurstof wordt niet vervoerd in cellen. Zuurstof kleeft aan de rode bloed cellen.!
Bloed is rood, of het nu zuurstof arm of zuurstof rijk is, het is rood
Dat je aderen blauw lijken komt omdat ze onder verschillende doorschijnende huid lagen zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aders lijken blauw vanwege de eigenschappen van licht. Slechts bepaalde delen van het licht dringen door de huid heen en reflecteren op de aders. Alleen hogere golflengten maken de aders zichtbaar. Blauw is een van de belangrijkere kleuren uit de hogere golflengten, daardoor lijken je aders die kleur te hebben. Maar als een ader blootgesteld wordt, blijkt hij gewoon rood te zijn.
Bronnen: