Is het een fecaal-orale besmetting?(zie uitleg)

Als persoon 1 net uit de wc komt, niet zijn handen heeft gewassen en persoon 1 handen schudt met persoon 2, waarop persoon 2 ergens heen gaat en gaat eten zonder ook zijn handen te wassen is er dan sprake van een fecaal-orale besmetting van ziektes?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
4.6K
TurfGraver
6 jaar geleden
Kan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of het zo heet weet ik niet, maar je beschrijving van de keten is correct.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@TurfGraver. Even voor de duidelijkheid: Het is dus wél een vorm van fecaal-orale besmetting? Of heeft het een andere benaming?
TurfGraver
6 jaar geleden
Of je besmet raakt hangt natuurlijk van veel factoren af. Maar op deze manier 'kan' je inderdaad fecaal-oraal besmet raken.
Reddie
6 jaar geleden
@DocN,
Volgens mij gooi je besmetting en ziekte op één hoop.
Poep van een gezond persoon bevat geen ziektekiemen. Alleen gezonde bacteriën.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie Ik heb nooit beweerd dat het over de ontlasting ging van een gezond persoon. Ik denk dat je vanuit de context wel kan begrijpen dat dit gaat om een ziek persoon.

Antwoorden (1)

Ja, dit valt onder fecaal-oraal. Punt is dat de ziektekiem in feces (poep) zat en direct of via omwegen weer in de mond (en daarmee het maagdarmkanaal) komt.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Top. Dankje!