mitose, dit is het delen van de celkern. Hierna deelt de gehele cel zich en zit er in beide dus weer een celkern
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De drie perioden in de interfase:
- G1-fase: periode tussen celdeling en DNA-replicatie
- S-fase: periode van DNA-replicatie
- G2-fase: periode tussen DNA-replicatie en mitose Dan klopt dit toch niet, omdat DNA eerst gekopieerd moet worden en een cel zich dan pas kan delen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of is het zo: DNA-replicatie > mitose > celdeling > DNA-replicatie > etc.
^ ^ ^ ^
S G2 M G1 Ik snap het al :D

Andere antwoorden (2)

Eerst deelt de kern zich dus vindt er mitose plaats, hierna deelt de cel zich in tweeën en vindt dus de celdeling plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van het type cel deelt de kern zich bij mitose ongeslachtelijk(alle chromosomen delen zich en kopieren zich om vervolgens in een van de delende cellen plaats te nemen , waarna de celwand de twee cellen van elkaar gaat scheiden en bij meiose (geslachtelijke celdeling )worden de chromosomenPAREN gehalveerd, dus krijgt iedere nieuwe cel van elk type maar een chromosoom)
Mitose is dus eigenlijk niet zozeer een fase in de celdeling
maar een soort van celdeling, net als meiose.