Hoe wordt een melk yoghurt?

Ook bijvoorbeeld als je melk kookt heb je in de bodem van je pan witte laag. waardoor gebeurt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Melk wordt yoghurt als je er melkzuurbacteriën aan toevoegt.

De lactobacillus en de streptococcus zorgen ervoor dat de lactose in melk wordt afgebroken en dat melk tot yoghurt wordt gevormd.

Dit proces moet plaatsvinden op temperaturen tussen de 30 en 45 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Yoghurt is een gefermenteerd melkprodukt: het is melk die door de werking van bepaalde bacteriën tot stremming wordt gebracht. In feite wordt de melk verzuurd door er een "yoghurtcultuur" aan toe te voegen.
Deze yoghurtcultuur bestaat uit een mengsel van 2 bacteriën :
Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilis.

Deze yoghurtbacteriën moeten tot op het moment van verbruik in aanzienlijke hoeveelheden nog levend aanwezig zijn.

Yoghurt is heel licht verteerbaar en uitstekend voor de darmflora !

Bereiding van yoghurt

Aan de gepasteuriseerde melk wordt melkpoeder toegevoegd.
Hierdoor verhoogt het droge-stof gehalte van de melk.
Dit is nodig een een steviger yoghurt te bekomen.

Daarna verwarmt men de melk tot 85°C à 90°C gedurende enkele minuten.
Hierdoor worden de meeste bacteriën gedood.
Na afkoeling tot 35°C à 45°C (de incubatietemperatuur) wordt de melk "ingeënt" met een yoghurtcultuur.
Deze yoghurtcultuur bevat de bacteriestammen Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilus.
Aan de yoghurtcultuur wordt de nodige tijd gegeven om te ontwikkelen in de warme melk.
De tot yoghurt geworden melk wordt snel afgekoeld.

Aan de yoghurt wordt suiker, fruit of helemaal niets toegevoegd.
Ze wordt verpakt en gekoeld opgeslagen tot verbruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je melk uit de winkel hebt, is deze al gepasteuriseerd.
Warm het al roerend op tot 38 graden.
Doe er een paar flinke eetlepels yoghurt bij en roer dit langzaam door.
Als je yoghurt uit de winkel hebt, heb je meteen een goede stam bacterieen, zijnde lactobacillus bulgaricus (vandaar ook wel de naam bulgaarse yoghurt).
Doe het geheel in een pot of emmertje en zorg dat er zo weinig mogelijk lucht in de vloeistof komt.
Voorzichtig langs de rand gieten dus en het potje nokvol doen.
De yoghurtbacterieen hebben een hekel aan zuurstof, dus hoe minder lucht hoe beter.
Laat 24 uur afgesloten staan op een warm plekje en je hebt yoghurt.
Vroeger zette ik het op de geiser. Daar zat een waakvlammetje in en die hield het perfekt op temperatuur.

De tweede vraag : Witte aanslag in het melkpannetje, is gestold eiwit, zoals ook het eiwit stolt als je een ei kookt.
Het heeft niets met yoghurt te maken.