wat zijn de geboorteperiode, draagtijd en bronstperiode van de baardagaam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (1)

In het wild leggen de vrouwtjes baardagaam begin oktober na het paren 11-22 eieren. Zij graven dan een tunnel van ongeveer 35 cm lang (onder een hoek van 45°) en aan het einde ervan maken ze een kamer van ongeveer 15 cm lang. Daarin leggen ze hun eitjes, en daarna graven ze de boel weer dicht. Na ongeveer 89-96 dagen komen de jongen bij een temperatuur van ongeveer 26°C uit.

In gevangenschap volgt de paring na een winterrust van ongeveer 8 weken, van eind november tot begin februari, als het overdag 20-25°C is en 's nachts 15-20°C. Het vrouwtje legt ongeveer 10-30 eieren in een zelf gegraven holletje waarna ze het weer dichtmaakt. Het incuberen moet nu door mensen gedaan worden. Dat gebeurt in een broedstoof bij een temperatuur tussen de 26° en 32°C. Na 55 tot 75 dagen komen de eitjes uit.
Amadea