Heeft een eend veel te vrezen van een kat?

Of zoekt een kat liever een kleinere prooi?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
10.4K

Het beste antwoord

in principe gaat de kat voor kleinere prooien, en laat hij de eenden met rust.
toch heb ik tot twee keer toe meegemaakt dat een van m'n poezen met een vers gedode eend thuiskwam.
vermoedelijk betrof dit eenden die gewond waren, of anderszins verzwakt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag eens dat een kat een eend besloop en aanviel, maar die eend ging vreselijk tekeer en zette de aanval op de kat in. De kat droop af...
Dus ik denk dat je gelijk hebt.

Andere antwoorden (4)

mijn katten komen liever thuis met een lekker koolmeesje of een kikker, als cadeautje voor de baas.
bedankt kat!
haha, maar nee ik denk niet dat een eend heel veel te vrezen heeft van een kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij hoeft niet die hele eend op te eten... alhoewel ik wel heb gemerkt dat een buiten kat (buiten de bebouwde kom dus) af en toe ook een jong konijntje niet aan zich voorbij laat gaan. Dat scheelt weer twee dagen eten geven...

Toegevoegd na 39 seconden:
oh, bijna vergeten de vraag te beantwoorden: ja dus.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, +1 alleen al voor je toevoeging! :)))
Nee eend is iets te groot voor ze. Ze besluipen ze wel maar uiteindelijk doen ze ze niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kat vang niet een prooi om het altijd op te peuzelen. ze vangen ook prooien om mee te spelen, of gewoon om hun jachtinstinkt erop te botvieren.

een maine coon zal dus wel een bedreiging kunnen zijn voor een eend. deze is zeker in staat om een nietsvermoedende eend te bespringen en in zijn nek te bijten tot de eend het loodje legt.

maar ook van een kleineren kat heeft een eend altijd wat te vrezen, puur omdat het instinctief is. het vrezen wil dus eigenlijk niets zeggen over het feit dat een kat een eend kan doden of letsel toe kan brengen. een kat heeft nu eenmaal een jachtinstinct, en een eend kiest liever het zekere voor het onzekere.

het antwoord is dus, je, een eend heeft #alle redenen# om een kat te vrezen, of dit nu veel is of een klein beetje.

wij hadden vroeger een kat die klein van stuk was, maar gerust een aanval op een houtduif inzette. (formaat houtduif en eend komen redelijk overeen) de kat was zo klein dat de houtduif misschien wel met kat en al er vandoor kon vliegen, maar de vrees van de duif was duidelijk te groot om het uit te gaan testen. de duif ziet namelijk gewoon een roofdier en zal op de vlucht slaan, net als een eend dit zal doen.