Leven er midden in de oceaan evenveel vissen als dichter bij de continenten?

De meeste natuurreportages gaan over het leven in zee in de buurt van de landmassa's. Is er in het diepere deel van de oceanen evenveel leven als aan de 'randen' ervan, of zijn er in de oceanen hele stukken waar veel minder leven voorkomt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit een andere manier om te vragen: Waar zit de meeste vis?, want daar trappen we dus mooi niet in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zelf dat er ongeveer evenveel vissen in het midden leven als aan de kustgebieden, maar dat deze nog niet echt ontdekt/onderzocht zijn omdat het dieper is.

Het beste antwoord

De meeste vis leeft in koelere, ondiepere wateren. Midden in de oceanen leven dus minder vissen dan dichter bij de kust. Dit gaat zelfs zo ver dat het midden van de oceanen een soort "woestijn" is in termen van hoeveelheid leven (dit was al zo voordat de invloed van de mens zich deed gelden).

Toegevoegd na 3 minuten:

Overigens is er wel een groot verschil in de biodiversiteit. In de warmere wateren is de diversiteit veel groter: daar komen veel meer verschillende soorten voor. Het aantal individuen per soort is echter laag.

In de koelere wateren komen minder verschillende soorten voor. Per soort zijn echter veel meer individuen dan in de warmere wateren. Denk aan enorme scholen haring, kabeljouw enzovoort. Doordat de aantallen per soort zo groot zijn, is het totale aantal vissen in koelere wateren groter dan in warmere wateren.

Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat klopt. Het is maar net hoe je het bekijkt: Totale biomassa? Dan winnen de oceanen.
Biomassa per kubieke kilometer? Dan winnen de ondiepe wateren.

Andere antwoorden (2)

Ongeveer 95 %% van alle vis leeft in ondiep water, vooral bij de rijke koraalriffen.
Mede daarom zijn deze overbeviste gebieden zo kwetsbaar, de vissers weten waar de meeste vis zit en omdat daar ook werkelijk het overgrootste deel zit, is de overbevissing een nauwelijks voor te stellen probleem.
In de diepe grote oceanen leeft dus maar een klein percentage van alle vis en daar gaan de visserschepen dan ook niet heen.
Veel vissoorten zijn mogelijk uitgestorven, we hebben ze letterlijk allemaal gevangen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste aangevoerde vis komt van ondiepe zeeën en opstromingen, maar toch heeft de oceaan de grootste biomassa en productiviteit, simpelweg omdat de oceaan zoveel groter is dan de visrijke zeeen en opstromingen, Vanwege de lage dichtheid aan vissen loont het niet erg de moeite om op de oceaan te gaan vissen. De meest voorkomende vis (een lantaarnvis, zwemt niet in scholen en is voor de visserij dus niet interessant. Op zich is de oceaan erg arm omdat de meststoffen (mineralen) in de vorm van afgestorven algen en dergelijke langzaam naar beneden zinken en niet meer terug kunnen keren naar het oppervlak dat 4 kilometer hoger zit. Het zonlicht dringt alleen door tot de bovenste 150 meter, maar daar moeten de algen het dus doen met vrijwel mineraalloos water, vooral ijzer schijnt nogal eens beperkend te zijn voor hun groei, de enige ijzerbron zijn de zandstormen van de Sahara en dergelijke woestijnen, zoals gisteren op een fraaie foto te zien was.
In zeeën en in gebieden waar er een opwaartse stroming in de oceaan is zijn wel voldoende mineralen aanwezig en kan ook de oceaan groen gaan zien door de vele algen. Zonlicht wordt dan beperkend voor de productiviteit. In deze gebieden, veelal meer dan 300 km uit de kust vindt de industriële visserij op sardines en anchoveta plaats. Een van de meest visrijke zeeën ter wereld is overigens onze welbekende Noordzee.
Er is trouwens een schitterende reportage over de open oceaan in een aflevering van "The Blue Planet". Dat zijn niet de meest gemakkelijke en goedkope beelden om te maken.