Waarom stinkt ontlasting (dus niet hoe dat komt, maar wat het nut er van is)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Iets wat rottend is, dat stinkt.
Dat is een waarschuwing.
Afvalstoffen hoeven niet lekker te ruiken.

Dat de mens over het algemeen feceslucht ´vies´ vindt, is evolutionair te verklaren. In feces kunnen ook ziekmakende bacteriën als de cholera-bacil zitten, naast allerlei gevaarlijke eencellige parasieten, spoel- en lintwormen. Een afkeer daarvan beschermt tegen infectie.

Overigens is de ´poeplucht´ zelf onschuldig (net als overigens de meeste darmbacteriën, ook E.coli).

http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/waarom-ruikt-poep-naar-poep/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ontlasting stinkt niet. Dat is een aangeleerde kwalificatie. Het ruikt.
Ontlasting betekent dat je op iemands territorium komt. Wegwezen dus.
Daarom is het belangrijk dat onze neus gevoelig is voor de geur.
Reddie
11 jaar geleden
Heel veel hangt af, wat je gegeten hebt, vegetarische ontlasting heeft een heel andere geur dan van een carnivoor, ook bij mensen.
Vergelijk een koeiestront maar is met kattestront!