Bestaan er dieren die van nature geen ogen hebben?

vis en slang-achtige niet meegeteld...

Toegevoegd na 17 minuten:
Daarbij: Behoren insecten ook tot de dieren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
11.4K
Reddie
11 jaar geleden
Wat dacht je van wormen?
En slakken? Noem je dat ogen die ze hebben of niet?
Reddie
11 jaar geleden
Trouwens, waarom vis en slangachtigen niet meegerekend?
Die hebben toch gewoon ogen, en vallen niet onder wat je vraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn vissen zonder ogen. Neem de grottenvis.
Reddie
11 jaar geleden
Die hebben in aanleg nog wel degelijk ogen, maar zijn niet uitontwikkeld.
Ik nam aan dat het het ging om ECHT geen ogen hebben.

Het beste antwoord

Nee, nauwelijks, zelfs nematoden hebben al wat lichtgevoelige cellen die als oog functioneren. Ik denk dat omdat ook eencelligen al lichtgevoelig zijn (euglena) alle meercellige dieren in principe lichtgevoelige organen of orgaantjes kunnen ontwikkelen. Dieren die nu geen ogen of gezichtsvermogen hebben hebben op grond van een soort kosten-batenplaatje de ontwikkeling van ogen onderdrukt, aangezien hun gemeenschappelijke voorouder hoogstwaarschijnlijk al een lichtgevoelige eencellige was.
De meest primitieve dieren als larvale sponzen hebben al lichtgevoelige cellen met cryptochroom, een stofje dat zelfs een magnetische orientatie kan detecteren, waardoor deze zeer primitieve dieren misschien al in staat zijn naar diep of ondiep water te trekken.
(Stel de kust is Noord Zuid, en de larven zwemmen altijd Oost West, dan zijn die larven succesvol in hun trek, larven die wat anders geprogrammeerd zijn hebben dan een minder voordelige trekrichting.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een mol, die is blind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was heeft geen ogen ?
En de mol heeft kleine, slecht ontwikkelde ogen met een diameter van slechts één millimeter.
dus -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk maar even op deze site
http://www.hei-heg-hoogeind.dse.nl/fotoalbum/natuur/mol/mol.htm
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De mol heeft kleine, slecht ontwikkelde ogen met een diameter van slechts één millimeter; hij is echter niet blind.
Ja hoor, diverse insecten denk hierbij maar je eigen achtertuin.
Bijvoorbeeld Wormen.

Toegevoegd na 44 minuten:
Wormachtige en insecten zijn natuurlijk ook dieren.
Net als zoogdieren, reptielen en vissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De surinaamse pad

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/16982-de-surinaamse-pad.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze pad heeft gewoon ogen. Lees nog maar eens goed ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft bijna onzichtbare oogjes.
Dus -
EEn aantal dieren met een troglofiel bestaan hebben in de loop van de evolutie hun ogen verloren.
Hierbij moet je denken aan een aantal kreeftachtigen (b.v. Procambarus pecki) en de olm (salamander). Ook zijn er bepaalde vleermuizen die geheel blind zijn, andere kunne echter weer uitstekend zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De olm heeft ogen, ook al gebruikt hij ze niet. Zelfde voor blinde muizen.
Gevonden, 'The No-Eyed Big-Eyed Wolf Spider'.
Had eerst twee grote ogen in de middelste rij van hun acht ogen, maar in drie grotten op het vulcanische eiland Kaua'i heeft evolutie deze ogen eerst rudimentair gemaakt en daarna verdwenen ze volledig.

"The Kaua'i Cave Spider is a member of the big-eyed wolf spider branch of the arachnid family. The spiders possess the big-eyed moniker because they have two big eyes in the centre row of their eight eyes.

However, at some point the Kaua'i found a rich source of food with the caves of the island and chose to live its life in the total darkness. Over time, evolution kicked in. The spider's eyes, all eight of them, big and small, gradually became obsolete and eventually disappeared altogether, leaving us with the no-eyed big-eyed wolf spider."