Bestaat faseoline?

Schijnbaar kun je sperziebonen niet rauw eten, omdat er de giftige stof faseoline in zou zitten. Tot op heden heb ik nog niets kunnen vinden wat op het bestaan van een dergelijke stof wijst. Kan iemand mij uitleggen wat dit is, wat dit doet en daarbij een betrouwbare bronvermelding geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (3)

Faseoline komt van het woord (Latijnse naam: Phaseolus vulgaris) en in het Engels "Phaseolin" (Phaseolus vulgaris)

Als ik de Engelstalige alinea over de Toxiciteit met Google Translate probeer te vertalen dan lees ik het volgende:

De giftige stof fytohemagglutinine , een lectine , is aanwezig in veel voorkomende rassen van bonen, maar concentreert zich vooral in het rood bruine bonen. Witte bonen bevatten ongeveer een derde zoveel toxine als de rode variëteit, tuinbonen ( Vicia faba) bevatten 5 tot 10% zo veel als rode bonen.

Fytohemagglutinine kan worden gedeactiveerd door koken bonen tien minuten tot tien minuten op het kookpunt ( 100 ° C (212 ° F) voldoende zijn om het toxine degradatie, maar niet de bonen koken. Voor de droge bonen, de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) beveelt ook aan een eerste van ten minste 5 uur weken in water, die vervolgens dient te worden weggegooid.

Als de bonen gekookt bij een temperatuur onder het kookpunt (zonder voorafgaande koken), als in een slowcooker is het toxische effect van hemagglutinine verhoogd: bonen gekookt bij 80 ° C (176 ° F) worden genoemd als vijf keer zo giftig als rauwe bonen. [ uitbraken van vergiftiging in verband gebracht met het koken van bruine bonen in trage fornuizen .

De primaire symptomen van fytohemagglutinine vergiftiging zijn misselijkheid, braken en diarree. Begin is van een tot drie uur na consumptie van ten onrechte zijn bonen, en de symptomen verdwijnen gewoonlijk binnen een paar uur. De consumptie van zo weinig als vier of vijf rauwe, geweekte bonen kan leiden tot symptomen.

Bonen zijn rijk aan purines , die worden omgezet in urinezuur . Urinezuur is niet een toxine als zodanig, maar kan het bevorderen van de ontwikkeling of verergering van jicht . Om deze reden, mensen met jicht wordt vaak geadviseerd om hun consumptie van bonen beperken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phaseolus_vulgaris
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De natuurlijke giftige stof die in rauwe bonen zit heet lectine. Deze kan schadelijk zijn voor de gezondheid, daarom wordt geadviseerd om peulvruchten eerst te koken. De werking van de darmen kan er anders ernstig door ontregeld worden en uiteindelijk zelfs de nieren beschadigen.
Amadea
11 jaar geleden
Faseoline (lectines) bestaat inderdaad, het is een giftige stof die verdwijnt door de groenten te koken.

- 'Sperziebonen niet rauw eten
Hoewel er landen zijn waar het wel gebeurt, moet het niet: sperziebonen rauw eten. In peulvruchten en rauwe bonen zit namelijk faseoline. Dit is een giftige stof. Het kookproces maakt dat de faseoline verdwijnt.'

- 'In rauwe bonen en peulvruchten komt van nature een giftige stof voor die door het koken van de bonen onwerkzaam wordt.'

- 'In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op.'

- 'Het bekendst zijn de lectines van plantaardige oorsprong, bijvoorbeeld het phytohemagglutinine uit rauwe bonen, welke door koken vernietigd wordt. Andere lectines zijn meer hitteresistent, maar vaak ook niet toxisch, bijvoorbeeld lectines uit de aardappel. Het maag-darmstelsel van de mens wordt regelmatig aan lectines blootgesteld. Niettemin kunnen lectinen maar zelden intact de bloedbaan bereiken. De meeste lectines worden tijdens de voedselbereiding of in het maag-darmkanaal afgebroken. Lectinen in peulvruchten worden na 15 minuten koken onschadelijk gemaakt.'