Op welke dag van het jaar regent het gemiddeld het meest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gok op 22 november. Bronnen kan ik niet vinden, vandaar bij reacties.

Antwoorden (2)

Toch valt de meeste regen in de zomermaanden...
Exacte dagen zijn niet echt bekend... (heb heel de KNMI site voor je doorzocht)

Nederland wordt wel eens regenland genoemd. Toch gaan er in een normaal jaar altijd nog gemiddeld 125 dagen voorbij zonder ook maar één spatje regen. Op de overige dagen valt er in ons land gemiddeld ongeveer 775 millimeter neerslag gedurende 570 uur.

De meeste regen valt gewoonlijk in de zomermaanden, maar dat betekent niet dat het dan ook vaker regent. De regen valt dan met grotere hoeveelheden ineens en is dan in het algemeen van kortere duur dan in de winter.

Een willekeurige plaats in ons land krijgt gemiddeld vijf keer per jaar een hoeveelheid van minstens 20 en 24 mm binnen een etmaal; een etmaalsom van minstens 26 tot 32 mm komt ongeveer twee keer per jaar voor en eens per tien jaar valt er minstens 50 tot 62 mm op een dag.

In ons grillige klimaat kunnen de klimatologische cijfers echter van jaar tot jaar en van dag tot dag behoorlijk variëren. Tijdens zware buien kan er 's zomers plaatselijk wel meer dan 100 millimeter op een dag vallen. De grootste neerslaghoeveelheid ooit in één etmaal op een weerstation van het KNMI (Voorthuizen, augustus 1948) gemeten bedraagt ruim 200 millimeter.

Wat ik heb kunnen vinden is een top 10 van meeste neerslag per plaats...

Voorthuizen 14 augustus 1948 207 mm
Amsterdam 9 augustus 1951 148 mm
Gouda 24 juni 1975 146 mm
Dirksland 14 september 1998 134 mm
De Haukes 9 juli 1989 128 mm
Steenbergen 4 juli 1952 124 mm
Anna Jacoba polder 14 september 1998 123 mm
Ouddorp 14 september 1998 120 mm
Goedereede 14 september 1998 119 mm
Strijen 4 juli 1952 117 mm
Den Bommel 14 september 1998 113 mm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De weerdeskundigen houden al jaren alles bij van het weer en ze hebben uitgerekend hoeveel regen we ‘gemiddeld’ krijgen in Nederland.
Volgens de ‘gemiddelden’ regent het in de herfst op heel wat dagen:
- oktober geeft 20 dagen regen
- en november bezorgt ons 18 regendagen

Nog meer ‘weerweetjes’:
- de meeste regen van het hele jaar valt tussen 10 en 20 augustus.
- in het kustgebied regent het in het najaar vaker en heviger dan in de rest van Nederland.