Hoe oud is het op dit moment het langst levende organisme dat bekend is?

Planten, dieren, schimmels, en bacteriën zijn organismen. Welke species van deze soorten zijn het oudst?
Er zijn bijvoorbeeld van de soort 'planten' bomen die ongeveer 1000 jaar oud zijn. Welke species zijn nog ouder?

Ik vind er 2: 1. Hij trof bacteriën aan in 34.000 jaar oude zoutkristallen. De bacteriën zitten in zeer kleine met vloeistofgevulde ruimtes en zijn nog springlevend. Natuurlijk is die 34.000 jaar de organismen ook niet in de koude kleren gaan zitten: ze planten zich niet meer voort en bewegen ook niet. Ze zijn in een soort winterslaap beland. 2. Onderzoekers hebben zeegras ontdekt dat tienduizenden en misschien zelfs meer dan 100.000 jaren oud is. Hierbij gaat het om een individueel exemplaar. 3. Derde link geeft een overzicht van meerdere soorten.

Zeegras: Onderzoekers hebben zeegras ontdekt dat tienduizenden en misschien zelfs meer dan 100.000 jaren oud is. Toegevoegd na 41 seconden: Dat schrijven de wetenschappers in het blad PLoS ONE. De onderzoekers wilden achterhalen hoe groot en hoe oud het zeegras Posidonia oceanica nu precies kon worden. Daarvoor bestudeerden ze het zeegras in het Mediterrane gebied. Het gebied waarin ze onderzoek deden, was vrij groot: zo’n 3500 kilometer lang. Klonen Het zeegras plant zich op twee manieren voort: seksueel en aseksueel. Dat laatste doet het zeegras door klonen van zichzelf te creëren. De onderzoekers hebben nu ontdekt dat één organisme tot wel 15 kilometer groot kan worden en een massa van 6000 ton kan hebben. Uit het onderzoek blijkt ook dat het zeegras tienduizenden en misschien zelfs meer dan honderdduizend jaar oud