Waarom komt de vissoort Muskie ((Esox masquinongy) niet in europa voor maar alleen in Noord Amerika?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.9K

Het beste antwoord

Deze vraag kun je voor heel veel diersoorten stellen. Het antwoord is dat diersoorten ontstaan doordat ze zich aanpassen aan "lokale" leefomstandigheden (evolutie) In veel gevallen kan lokaal wel een heel groot gebied zijn.

Aangezien deze snoek een zoetwatervis is die alleen in de grote meren in Amerika voorkomt zal hij daar geëvolueerd zijn in aanpassing op de plaatselijke omstandigheden. Ongetwijfeld is er ergens in het verre verleden een gemeenschappelijke voorouder geweest met onze snoek.

Het is onmogelijk voor hem zich te verspreiden naar onze gebieden omdat een zoetwatervis niet zoutwater kan oversteken. Omdat in Europa geen vergelijkbaar formaat voor komt zou de hypothese kunnen zijn dat de leefgebieden hier niet voldoende ruimte geven om dit formaat snoeken te herbergen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Evolutie kan soms in een snel tempo gaan, zeker bij geisoleerde soorten. Daarnaast liep de ijsgrens in Noord Amerika bij de laatste ijstijd tot de Grote Meren, en het is dan maar de vraag of deze stijf bevroren zijn geweest. Als er mogelijkheden tot verspreiding waren geweest dan had dit ongetwijfeld plaatsgevonden. Deze specifieke soort wordt nergens anders aangetroffen en ik vind mijn verklaring plausibel. Ik pretendeer niet dat het de waarheid is en ben niet in de gelegenheid om het verder te onderzoeken. Ik mis daarvoor zowel de middelen als de benodigde specialistische kennis. Overigens is de extra informatie die je over snoeken geeft wel interessant.

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat deze soort niet de mogelijkheid heeft gehad om een eventuele doorsteek te maken richting onze gebieden.
Maar zoals met vele uitheemse dier(vis)soorten zal dit slechts een kwestie van tijd zijn.
In onze wateren en zeker wat meer in het noorden kan deze soort zich prima handhaven en voortplanten.
Onze bekende Lucius komt daar in tegen van nature wel weer voor in noord amerika
Onze Esox lucius komt namelijk op het gehele noordelijke halfrond voor.
Sterker nog, ze worden daar soms "gebroederlijk" gesignaleerd in de zelfde wateren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Amerikaanse visfauna en zoetwaterfauna is veel rijker dan de Europese, dat heeft te maken met de Middellandse Zee, de Alpen en de Pyreneeën die tijdens de IJstijden de terugtocht naar het Zuiden verhinderden. De vele zalmsoorten zijn denk ik ontstaan doordat de Atlantische Oceaan nog van vrij recente datum is, waardoor de Pacifische Zalmen groter in aantal zijn.

Er komen in Amerika zeer veel meer zalm, snoek, en kreeftensoorten dan in dit continent, in Oost Azie is de fauna weer wat rijker en komt bijvoorbeeld de Amoer snoek voor. Ik vermoed dat de Mississippi in dit geval de kans bood om naar het Zuiden uit te wijken tijdens de IJstijden en weer Noordelijke gebieden te koloniseren na het stoppen van de IJstijd. Het zoete water is een erg speciaal ecosysteem, omdat het voor vissen en dergelijke erg lastig is van het ene naar het andere stroomgebied te komen. Zoogdieren en vogels hebben er niet veel moeite mee een compleet continent te koloniseren, maar zoetwatervissen wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze grote heldere stille wateren prefereren. In Amerika, met name het noorden, zijn grote meren met een voor deze vis ideale watertemperatuur . Doordat er veel bomen langs de meren staan, die in de loop der jaren afbreken en in het water vallen, is de bodem vaak bedekt met vele boomstronken en kaphout.
Deze omstandigheden zijn ideaal voor deze vissen om tussen te leven en te paren. Ze zijn wel uitgezet in andere meren in Amerika, maar ze worden zelfs daar maar zelden waargenomen. Vooral het paren vind plaats tussen de nissen die door het hout zijn ontstaan. Ook het wachten en loeren op voedsel doen ze vanuit hun favoriete nissen tussen het hout.
Met name de watertemperatuur is belangrijk voor het paren. Die moet nl. tussen de 8 - 13 graden C. zijn

Het is een grote roofvis met kannibalistische trekjes. Ik denk niet dat ze er hier op zitten te wachten met onze visserij erbij die veel wegvangt. Ik kan me alleen voorstellen dat ze in Scandinavië zouden kunnen leven, maar vanwege de visstand zullen ze dit niet doen. Er is al zoveel weggevist.
amc