Zijn er wel eens fossiele overgangsvormen van landreptiel naar vliegend reptiel gevonden? Fossielen met half ontwikkelde vleugels?

Toegevoegd na 2 dagen:
De vleugels van Pteranodon bestonden eigelijk uit hele lange vingers met huid er tussen. Hoe onstonden die vleugels? Werden de vingers steeds een beetje langer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja; Feitelijk alle theropode dinosauriers:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dinosauri%C3%ABrs#Evolutie_van_de_Ornithischia
De meeste dinosauriërs — en diverse andere groepen, waaronder de ammonieten, de pterosauriërs en zeereptielen zoals de plesiosauriërs — verdwenen vrij abrupt van de aardbodem. Verreweg de meeste paleontologen nemen sinds het midden van de jaren tachtig aan dat vogels dinosauriërs zijn, in de zin dat zij afstammen van en daardoor behoren tot een groep dinosauriërs die theropoden wordt genoemd. Binnen deze gangbare interpretatie zijn de dinosauriërs dus niet als geheel uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een hele goede vraag, het antwoord zit hem waarschijnlijk in de tijd van de dinosauriërs, waarbij je eerst viervoeters had en die langzaamaan recht op gingen lopen, zoals de T-rex en de kleine pootjes zich gingen evolueren in 3 vingers en langere werden tot vleugels waarmee ze nog niet direct mee konden vliegen ik heb een hele goede link gevonden:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn dinosauriërs reptielen? Ik denk van niet omdat ze warmbloedig zijn. 'Zijn' omdat de Archeopterix mijns inziens de overgangsfase van lopende naar vliegende dinosauriërs is, de vogels.

Toegevoegd na 2 minuten:
En daar zijn fossielen van gevonden. Zie onderstaande website.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Archaeopteryx is geen overgangsfase
want archaeopteryx heeft gewoon helemaal
ontwikkelde vleugels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal, want de vleugels van de archeopteryx (dank voor de spellingscorrectie) waren onvoldoende ontwikkeld om te kunnen vliegen. Het beest kon hoogstens wat fladderen en misschien een stukje zweven, zoals vliegende eekhoorns. Je kunt je afvragen of het terecht is dat de meeste dinosauriërs doorgaans kaal worden afgebeeld.
een velociraptor (ook wel bekend uit de film jurrasic park) bleek al vol met veren te zitten. en half ontwikkelde vleugels te hebben (zoals een struisvogel)
terwijl in de film het dier weer gegeven werd zonder veren.
dus er zal vast wel het 1 en ander gevonden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kalkoen komt qua lichaamsbouw zeer dicht bij dinosauriers. Het enige verschil is de kiel, een paatje bot op het borstbeen, waar de pezen van de vleugels aan gehecht zijn.