Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom stampen meeuwen op de grond?

Ik zie regelmatig tijdens het fietsen meeuwen die in het gras stampen met hun pootjes. Het ziet er heel komisch uit, maar waarom doen ze dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Heel veel (grotere) vogelsoorten stampen op de grond om zo wormen uit de grond te halen. Ze apen met hun gestamp het geluid van regen op de grond na, de worm denkt dat het regent, komt naar buiten, en de meeuw kan eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord, met mooi filmpje! Dikke plus!

Andere antwoorden (3)

Zo komen de wormen naar boven die ze dan kunnen opeten: zie de bron "Vogels als meeuwen en merels maken stampendebewegingen om wormen naar boven te krijgen."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn weer minnaars actief op GV... Erg kinderachtig, zeker als het antwoord gewoon goed is. + om het te compenseren!
Veel vogels stampen op de grond om ervoor te zorgen dat wormen naar boven komen. Die kunnen ze dan lekker opeten.

Of dit ook geldt voor de meeuwen, weet ik niet, maar het zou een verklaring kunnen zijn.
(Lees meer...)
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens onderstaande youtube link klopt dit:
http://www.youtube.com/watch?v=hdBEo4eRbYI
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat klopt. De meeuwen bootsen namelijk de regen na, zo komen de wormpjes omhoog. Persoonlijk moet ik er altijd erg om lachen. Alsof ze snel dansen, en in mijn hoofd komt er dan een mexicaans muziekje bij, zoals "la cucaracha"...... te grappig gewoon!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, foute minduim! +
Insecten & wormpjes (voedsel voor vogels) komen zo naar boven. Net zoals je met een hooivork wormen voor het vissen uit de grond kunt trillen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ook hier die minnaar in de bocht... + voor het antwoord!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding