Hoe kan een python een hert van 40 kilo opeten?

Hoe krijgt een python een hert naar binnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.9K
Utrecht
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/results?search_query=python+deer&oq=python+deer&aq=f&aqi=g4g-m3&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1034l6364l0l6859l15l15l2l1l1l0l222l2138l0.9.3l12l0

Antwoorden (4)

nou let op... een python is in staat een lengte van 9 meter te halen en ze zijn behoorlijk dik.
Dus ja deze kan wel een hertje gebruiken per dag;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
eem python eet maanden niet dus zeker geen hert per dag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wou net zeggen... Duurt wel effe tot het hertje verteerd is hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jullie het allemaal beter weten,... ik heb een huisdier als python van 6 meter in de tuin, die een kip opeet alsof et een blokje kaas is...
ronron1212
12 jaar geleden
Ja een kip dat is geen hert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is waar. ronron 1212
Een python wurgt zijn prooi. daar is hij in staat zijn bek vreselijk wijd open te maken en zij lichaam is zeer rekbaar.
12 jaar geleden
Omdat hij er uitgebreid de tijd voor neemt!

Het duurt afhankelijk van de grootte van de prooi dagen tot een week voor deze is verteerd. De slang zoekt gedurende deze tijd een beschutte plek op.
Doordat de slang een trage stofwisseling heeft kan hij toe met slechts enkele prooien per maand. Op grote prooien kan de slang maanden teren; van een in gevangenschap gehouden exemplaar is bekend dat de slang bijna twee jaar voedsel kan weigeren om vervolgens normaal te eten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op de foto heeft de python zojuist een schaap naar binnen gewerkt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je de netpython, deze soort kan een lengte van 9 meter bereiken en kan met gemak een hert van 40 kilo verorberen.
Ook de anaconda zou een hertje nog wel kunnen verslinden, maar dit is een 'echte' boa.

Als een slang een grote prooi heeft gegeten dan eet een slang maanden tot zelfs een jaar niet.
De meeste slangen zijn erg zuinig met energie en ze gebruiken bijna alles van de prooi, het hertje van 40 kilo komt er dan ook als 1,5 kilo uit (schatting), wat over blijft zijn kalk en anderen anorganische stoffen die overbodig waren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Excuus ik heb je 2e vraag niet beantwoord.

Deze familie boa's (onderfamilie zijn de pythons) staan ook wel bekend als reuzen slangen, door deze enorme grote kunnen ze ook grote prooien aan.
Deze wurgen de prooi, door zich om het dier te wikkelen en telkens zijn spieren aan te trekken als het dier uitademt.
Dan is het al snel gedaan..

Vervolgens slinkt de slang zijn prooi in zijn geheel door, het hoofd altijd eerst.
De slang wringt zich min of meer om de prooi heen.
De onderkaken kunnen de slangen ontwrichten, waardoor de bek veel groter kan worden dan je zou verwachten.
De onderkaken gaan dan om beurten naar achteren zodat er een schuivende beweging ontstaat, de prooi word langzaam naar binnen getrokken.

Tijdens het eten van de prooi lijkt het of de lang niet zou kunnen ademen, maar niks is minder waar, de lang heeft een luchtbuis die hij buiten zijn bek wringt en zo voldoende zuurstof binnen kan krijgen.

Het verorberen van zo'n grote prooi kan engelen uren duren, ook voor een enorme slang!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén ding zie je echter over het hoofd beste vriend.
Het is inderdaad wel zo dat de python net als alle slangen zijn kaken kan ontwrichten,of van elkaar kan loskoppelen of loshaken zoals men het ook wel noemt,Maar wat niet helemaal klopt bij zo'n grootte prooi als een hert,is dat zulk een grote prooi niet naar niet naar binnen wordt getrokken,dat naar binnen trekken gebeurt wél bij een kleine prooi maar niet bij een zeer grote en zware prooi.
Bij een zeer grote en zware prooi is het zo dat de slang zoals altijd bij de kop begint,meer bepaald bij de snuit,en dat de slang na het loskoppelen van de kaken kruipend naar voor schuift,en al kruipend schuift de slang zich letterlijk om de prooi heen,dit terwijl de prooi stil licht en het de slang is die zich om de prooi heen beweegt.
Vergelijk de prooi eens met een keerborstel steel,en de slang met een dikkere pvc buis,en stel je voor dat de pvc buis met een opening over de steel heengaat en de steel blijft liggen terwijl de buis over de steel heen haat totdat de steel binnen in de buis zit.
Zo dat de slang dat ook bij een zeer grote en zware prooi.
Na het binnen werken zal het ook net lijken alsof de slang geeuwt,maar dit is geen geeuwen,wat de slang dan eigenlijk aan het doen is,is zijn nog losgehaakte kaken weer terug in elkaar haken.
Oei,nu zie ik het pas,jij zei ook:"De slang wringt zich min of meer om de prooi heen."
Dat klopt dan toch weer wel? Van mij een + voor jouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad ik ben het totaal met je eens.
Echter vind ik het lastig om aan te geven wanneer een slang zich om de prooi wringt en wanneer hij de prooi naar binnen schuift en dan bedoel ik bij welke grote, want sommige slangen doen het altijd, vooral slangen die anderen slangen eten zullen altijd zichzelf over een andere slang heen wringen en nooit de kaken ontwrichten. persoonlijk denk ik ook dat het altijd een combinatie van die 2en is, de slang zal altijd de prooi naar binnen proberen te trekken, echter zijn de kaken niet sterk genoeg bij een grote prooi, waardoor hij zich om de prooi moet schuiven, maar wel iedere keer zijn kaken naar voren en achteren zal bewegen.
Dit maakt het nog makkelijker en versnelt het proces.
Want een slang is tijdens het eten het meest kwetsbaar, zijn enige wapen zit vol met prooi :) Bedankt voor je +je, maar ik ben bang dat er iets mis is gegaan :P