Wat is het verschil tussen aërobe dissimilatie en aërobe respiratie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Het beste antwoord

Het is maar een accentverschil en hangt af van de definitie. Aerobe dissimilatie is het afbreken van organisch materiaal met behulp van zuurstof. Aerobe respiratie is de manier voor een cel om in zijn energievoorziening te voorzien door middel van oxidatie van organisch materiaal met behulp van zuurstof. Op organismeniveau gaat respiratie meer om de gaswisseling (ademhaling O2 in CO2 uit) en ligt het accent niet zozeer in de biochemie (wat er met de organische moleculen gebeurt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aerobe dissimilatie
Een ander woord voor verbranding is dissimilatie. Je kunt onderscheid maken tussen aerobe en anaerobe dissimilatie, wat staat voor verbranding met zuurstof dan wel zonder zuurstof.Aerobe dissimilatie komt het meest voor, en gebeurt zowel bij planten als dieren.De reactie is het tegenovergestelde van de fotosynthese.Glucose en zuurstof worden verbruikt en water, koolstofdioxide en energie komen vrij. De aerobe dissimilatie levert de meeste energie op. De vrijgekomen energie kan voor van alles gebruikt worden.

Anaerobe dissimilatie
Bij de anaerobe dissimilatie wordt glucose verbrandt zonder zuurstof. Deze anaerobe verbranding kan op twee manieren; melkzuurgisting en alcoholgisting genaamd.

Beide manieren van verbranding leveren veel minder energie in vergelijking met de aerobe verbranding, maar in sommige gevallen is het toch noodzakelijk om via anaerobe dissimilatie aan energie te komen.

Toegevoegd na 1 dag:
Over anaerobe is van alles te vinden op: http://books.google.nl/books?id=Ny5prRQE2xcC&pg=PA161&lpg=PA161&dq=aerobe+respiratie&source=bl&ots=flcZKheRGm&sig=sVBIzR-DDsoZT88AXrttrnrAyxM&hl=nl&sa=X&ei=ETqVUPvmGIm90QXrvYGAAQ&ved=0CCkQ6AEwAQ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer genoeg wist ik dit al. Maar dit was mijn vraag niet, u beantwoord de vraag wat het verschil is tussen aërobe en anaërobe dissimilatie, terwijl mijn vraag luidt: Wat is het verschil tussen aërobe respiratie en aërobe dissimilatie