Maakt de moeder antistoffen tegen de andere antigenen van het bloed van kind net zoals bij de Rhesusfactor? Zo nee, waardoor niet?

Als bij een zwangerschap de moeder resusnegatief is en kind is resuspositief, dan maakt het lichaam van de moeder daar antistoffen tegen. Bij het eerste resuspositieve kind maakt dit bijna nooit uit, maar als de moeder dan nog een resuspositief kind krijgt, dan zal het lichaam van de moeder antistoffen aanmaken en het bloed van het kind afbreken, wat, onbehandeld, dodelijk is voor het kind.

Nu heb ik zelf nooit gehoord dat de moeder ook antistoffen heeft voor een toevallig andere bloedgroep van het kind. Maar gebeurt dat ook nooit? En belangrijker waardoor is dat wel bij de Rhesusfactor?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (1)

Jazeker, een moeder kan antistoffen maken tegen vrijwel elk eiwit van haar kind, en dat kan lijden tot een abortus. Een aanzienlijk deel van de spontane abortussen is juist vanwege een immune incompatibiliteit tussen moeder en kind, wat eigenlijk betekent dat de moeder en de vader (deels) incompatibel zijn. De immune reactie van de moeder is altijd tegen eiwitten van de foetus die van de vader geërfd zijn.
De reden waarom de Rhesus factor zo veel aandacht krjgt, is omdat dit een relatief vaak voorkomend probleem is. Als een moeder Rh- negatief is en de foetus Rh+, dan betekent dit dat het immuunsysteem van de moeder geconfronteerd wordt met een compleet onbekend eiwit, waardoor de immune reactie sterk is. Het effect op de foetus is vaak fataal, omdat de rode bloedcellen van de foetus afgebroken worden.
Vrijwel elk ander eiwit in het lichaam van een foetus heeft een vergelijkbare 'versie' in de moeder (ze hebben allebei hemoglobine, fibrine, albumine, myosine...), dus een klein verschil in deze eiwitten afkomstig van de vader zal haast nooit een al te heftige immuunreactie triggeren. Voor de Rh-eiwitten is dat anders, omdat een Rh- moeder deze eiwitten helemaal niet heeft en de foetus wel, vandaar de heftige reactie, met alle gevolgen van dien.
Het is overigens niet altijd zo dat een Rh- moeder altijd problemen zal krijgen bij een tweede Rh+ kind. Dat verschilt per geval.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+