Waarom is opwarmen bij sport soms nodig?

Meestal als je een intensief gaat bewegen gaat het in het begin niet zo goed. Dat zie je bijv. ook bij de tijdrijders in wielrennen, voordat ze beginnen zijn ze bij wijze van al halverwege.
Maar wat gebeurt er precies met het lichaam, of waardoor kan men niet ineens zoveel inspannen?

Meestal is het antwoord dan dat de spieren nog niet warm genoeg zijn, maar wat houdt dat dan precies in?
http://www.startpagina.nl/v/sport-spel-recreatie/sporten/vraag/3830/warming-up

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Een aantal fysiologische processen verbeteren bij een hogere lichaamstemperatuur.
De bloed-door-stroming naar de spieren verbetert. Door de verwijding van de bloedvaten krijgt de spier meer zuurstof, zodat de aërobe energielevering overweegt en er minder afvalstoffen (melkzuur) gevormd worden. De spier krijgt het warm en wordt zo klaargemaakt voor de arbeid die ze tijdens de training of wedstrijd moet leveren. De stofwisselingsprocessen verlopen sneller, waardoor de spieren makkelijker beschikken over de nodige energie.
Er is een toename van de gevoeligheid van de zenuwreceptoren en een stijging van de zenuwgeleidingssnelheid.
Andere onderdelen van het lichaam die voordeel halen uit de verhoogde temperatuur: het hart (het aantal slagen per minuut moet opgedreven worden, en per slag wordt er meer bloed rondgepompt) en de longen (die worden beter geventileerd, want dankzij de grote hoeveelheid bloed die langs stroomt, kan het bloed in de longen meer zuurstof opnemen).
fremar