Welke wetenschapper heeft een onderzoek gedaan naar de theorie van Darwin?

in: Biologie
649
Clinton Richard Dawkins (Nairobi, 26 maart 1941) is een Brits etholoog, evolutiebioloog en populair-wetenschappelijk schrijver. Dawkins is een van de bekendste schrijvers over de evolutietheorie. Hij verdedigt deze theorie op bevlogen wijze met wetenschappelijke argumenten tegen kritiek uit zowel wetenschappelijke als niet-wetenschappelijke hoek.
Euuhhh.... Charles Darwin !
;-)

Er zijn hele lijsten van wetenschappers die zich sinds de publicatie van "On the origin of Species...etc" hebben bezig gehouden met de evolutietheorie en alle mechanismen daarachter en aspecten die er bij komen kijken. Ze allemaal opnoemen zou niet alleen onbegonnen werk zijn, maar je zou ook bij lange na niet voldoende lettertekens tot je beschikking hebben hier.

Een puntje van het topje van de ijsberg van al dat onderzoek van de afgelopen 150 jaar vind je bijvoorbeeld op de site in de link, maar er zijn natuurlijk veel en veel en veel meer denkbare deelgebieden.

Ook in de tweede bron vind je een lijstje namen van bekende onderzoekers die zeker het lezen waard zijn.

De derde link bevat slechts een klein rijtje namen, waavan ik zelf Louis Leakey - en met name zijn 'leakey ladies' erg boeiend vind, al is dat type onderzoek wellicht niet meer helemaal van deze tijd, en heeft het ons vooral heel, heel veel kennis over mensapen opgeleverd.

Jouw laatste zin, dat was mijn eerste ingeving. Maar laten we het dan wel beperken tot de biologen en aanverwante studies.
Zelfs dan is de lijst schier eindeloos.
Zelfs als je je alleen beperkt tot biologen is de lijst eindeloos.
Zoals vraagsteller het voorstelt, lijkt het net alsof Darwin zijn evolutietheorie heeft gedeponeerd alsof het een soort definitief gegeven was, en er vervolgens nooit meer iemand zich serieus mee bezig heeft gehouden...... Zelfs VOOR Darwin hielden wetenschappers zich al bezig met het ontstaan en ontwikkelen van soorten. Denk aan mannen als Lamarck.
Vooral de laatste zin: "Je kunt wellicht beter vragen welke wetenschapper GEEN onderzoek heeft gedaan naar de evolutietheorie ;)" zorgde er voor dat ik weer eens een + gaf.
Ze zijn juist geselecteerd dor hun onbevangenheid (en hun vasthoudendheid trouwens). Dom waren ze niet, zeer gedreven, maar - voor Leakey heel belangrijk - het waren geen mannen. Ze werden verondersteld een meer open mind te hebben, en dat is ook wel gebleken. Hun werk is natuurlijk in de loop de tijd wel sterk veranderd. Eigenlijk is alleen Goodall echt lang met het oorspronkelijke werk bezig geweest, Fossey heeft het natuurlijk maar heel kort mogen doen, en Galdikas is eigenlijk al bijna vanuit een ander uitgangspunt begonnen.