Hoe maak je de kans op overleven groter: door sterk te zijn in wat je doet en bent. Of door een groot aanpassingsvermogen te verkrijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Door een groot aanpassingsvermogen te hebben!
groot en sterk zijn is ''een aanpassingsvermogen'', deze zorgt dat je niet zomaar wordt gegeten, en vaak populair bent onder degene van het andere geslacht. Dit verhoogt uiteraard je kansen op meer nageslacht, dus op meer grote sterke kinderen.

maar voor een parasiet zoals een mug is het niet handig om 20 cm groot te zijn, dan valt het namelijk erg op als hij me wil steken. Dus dan is groot zijn geen voordeel, en is zijn klein en licht zijn dus een geschikte aanpassing.

je kunt vaak zien dat de aanpassing van groot en sterk in de natuur vervangen kan worden door veel en een stukje minder sterk. zo kan een groep hyena's (jager) appart jagen maar samen groep beschermen tegen sterkere dieren.
konijnen hebben de aanpassing dat ze heel snel kunnen fokken, ze steken hun energie niet in sterk zijn, maar in maken van grote getallen, waardoor de soort gewoon overleeft.

dus aanpassing is ten alle tijde de beste oplossing!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. Geeft weer een beter beeld op het geheel. Bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je!
altijd leuk om te horen:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samen met mismarus was dit een geweldig antwoord.
Fijn deze uitleg maar ook de wijsheid. Bedankt.

Andere antwoorden (5)

dat hangt uiteraard van de omgeving af.
in een steeds veranderende omgeving kom je het verst met aanpassingsvermogen.
in een stabiele omgeving loont het sterk te zijn en door te zetten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Heel goed antwoord !
Als individu zal de kans op overleven groter als je sterk bent in wat je doet en wat je bent, maar evolutionair gezien zal de kans op overleven voor een soort groter zijn als het aanpassingsvermogen goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door aanpassingsvermogen.
En aangezien mensen niet alleen overleven zal je dit aanpassingsvermogen moeten gebruiken 'in groep'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele jaren geleden, was er in de zeeën rond de noordpool een haai soort zo groot als een walvis. Hij kon alles aan wat er was, alleen als individu al, en at alles wat er rondzwom, op zijn eigen soort na. Deze was zo groot, dat toen er een afkoeling van de aarde was, ze niet weg kwamen, en er geen voedsel meer was. Ze aten hun eigen jongen op, om niet om te komen van de honger. Zo aten ze de toekomst van hun soort weg, en stierven ze uit.
Nu nog steeds, is er de mens, die per individu één van de zwakste dieren is. Ga maar na, we zijn niet sterk, en hebben geen goed verdedigingsmeganisme. Door ons aan te passen aan elke situatie en aan elk klimaar waar we ons uitbreiden, zo slim te worden dat we patronen ontdekten en gereedschap konden maken, overleven we nog steeds.
Wat denk je, wat zou de kans op overleven nou groter maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed verhaal. +
Ik denk dat het een combinatie van de twee moet zijn.
Neem de krokodil als voorbeeld: Kracht, maar toch al 200 miljoen jaar op aarde, Protosuch genaamd.
Ze waren klein en hadden een kleine snuit en lange poten. Maar deze krokodillen leefden op het land.

Miljoenen jaren later waren de krokodillen geevalueerd en leefden inmiddels in het water, tot aan nu.