Hebben vrouwen andere schouders dan mannen?

Dat vrouwen andere heupen hebben dan mannen is mij bekend. Dat veroorzaakt de andere manier van lopen: vrouwen zetten de voeten meer voor elkaar (ze lopen met twee voeten op dezelfde lijn), mannen zetten de voeten meer naast elkaar (bij hen blijft elke voet boven de eigen lijn, dus een lijn per voet).

Nu viel mij op dat ook de armzwaai lijkt te verschillen tussen mannen en vrouwen. Zeg maar: net als bij de voeten.

Bij mannen lijken de armen meer van recht vooruit naar recht achteruit te zwaaien, dus in twee parallelle lijnen. Bij vrouwen lijken de armen niet alleen van voor naar achter te zwaaien, maar ook van links naar rechts. Het achterste punt van de handen ligt op dezelfde plek als bij mannen, maar het voorste punt ligt bij vrouwen voor de bovenbenen, terwijl dat bij mannen naast het lichaam ligt.

a)  Is mijn waarneming (als gemiddelde) correct?
b)  Zo ja, hoe komt dat? Is er een verschil in schouderbouw,
      of heeft dit een andere oorzaak?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
bamibal
11 jaar geleden
Ik denk dat de armen anders zwaaien doordat de heupen het bovenlichaam ook mee laten zwiepen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de armzwaai bedoeld is om het lichaam bij een stap in balans te houden. Als de stap anders word gezet moet deze ook anders worden gecompenseerd. Dit heeft dan niks te maken met een andere bouw van de schouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag. Ik zat meer te denken dat, doir de aanwezigheid van de borsten, de bovenarmen wat meer naar buiten staan.
ze moeten 'om' die borsten heen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarneming correct.
Komt uit de evolutie: vrouwen liepen met baby's die "gewiegd" moesten worden terwijl de koene mannen den speer ter hande namen om ene dier met slechts ene krachtige worp te doden en voorts mee te slepen naer den grotte (niet seksitisch bedoeld).
Ritsuka
11 jaar geleden
Leuke vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga eens opletten, interessante vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook leuk, Khepput.
Wij zeggen altijd: kijk die vrouw zich eens voortplanten....
Cryofiel
11 jaar geleden
Hebben ze zo'n enorm achterwerk dan?

Antwoorden (2)

Zowel de schouders als de ellebogen hebben een iets andere stand, de vrouw kan daardoor gemakkelijker een baby hanteren dan een man (gemiddeld gespropen).
Dit heb ik uit een betrouwbare bron maar ben de naam daarvan vergeten.
Het is dus waar wat je schrijft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mogelijke bron : Midas Dekkers : de Larf.
Ik ga dit nazoeken en kom er asap op terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
a) Dat vrouwen hun voeten meer voor elkaar zetten, is mijns inziens niet algemeen. Je ziet heel veel vrouwen net als mannen lopen met de voeten op twee lijnen.
Dat die voeten voor elkaar geplaatst "moeten" worden is veelal aangeleerd. Mannequins leren dat zo en vrouwen die mooi willen lopen leren dat zichzelf aan.

b) Vrouwen hebben smallere schouders dan mannen.
Er is zelfs een rugzakmerk, die een speciale vrouwenlijn hebben:
De meeste rugzakken van Lowe Alpine zijn in verschillende maten leverbaar, waarvan er vaak één speciaal voor de vrouwelijke anatomie werd ontworpen.
http://www.rugzak.nl/soort-rugzak-speciaal-voor-vrouwen.php