Wie kan mij vertellen in welk jaar de mens is ontstaan volgens de evolutietheorie de mens van nu en hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens cees, ben alleen benieuwd naar de visie van mensen die daar wel in geloven, misschien ook om ze er over na te laten denken dat er zo weinig van lklopt, want ik geloof er ook geen bal van. En om me meer te kunnen inleven, heb natuurlijk wel respect voor andere mensen en ze moeten zelf kiezen in wat ze geloven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GO Cees!!! :-) 100% met jou eens!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Holy shit ; hebben we hier werkelijk DRIE creationisten bij mekaar ?? Dat moet buiten de VS toch bijna een unicum zijn..... @Rietje ; kijk eens om je heen en lees eens een boek ; dat geloof je toch zelf ook niet echt ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Marleen, dat geloof ik wel en heb maar 1 boek nodig daarvoor de Bijbel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rietje:
Wist je bijv. dat de bijbel oorspronkelijk niet in 't Nederlands is geschreven? En dat 't vervolgens feilbare mensen waren die 't weet-ik-hoevaak overgeschreven en vertaald hebben voordat ie in 't Nederlands beschikbaar was? En dat de bijbel niet letterlijk genomen kan worden, niet alleen om deze reden, en om de reden dat woorden bij iedereen weer een andere betekenis hebben, maar ook omdat de bijbel zichzelf tegenspreekt? Zo staat er de ene keer in dat je iedereen moet liefhebben, en de andere keer staat er in dat je iedereen moet haten (inclusief jezelf).
Dus als de bijbel het woord van God is, dan was 't toch wel een rare snoeshaan om zo een aanslag op onze hersenen proberen te maken... Als je de bijbel _niet_ letterlijk neemt, dan heb ik er _niet_ veel tegen. Maar als je de bijbel _wel_ letterlijk neemt, zoals met die 6000 jaren, dan ontken je alles om je heen, en ook jezelf.
Zelfs de schrijvers van de bijbel kunnen de bijbel niet letterlijk bedoeld hebben, als ze de volgelingen van God/Jezus waren. Ik heb niks tegen 't geloof of tegen God. Ik zou ook graag in een mooie hemel terecht willen komen. Maar de bijbel letterlijk nemen, dat is echt uit de tijd... Ook als je gelovig bent... Het is uit de tijd van middeleeuwse sprookjes... Nee, van nog langer geleden zelfs. Nu ben ikzelf niet zo makkelijk beïnvloedbaar, maar doordat velen de bijbel letterlijk interpreteren (wat trouwens ook letterlijk niet kan, omdat de bijbel zichzelf tegenspreekt), stuit dat velen tegen de borst, en willen ze sowieso helemaal niks meer van de bijbel hebben - ook niet de goede zaken er uit overnemen. Dus als je de bijbel letterlijk opneemt, en dat uitdraagt aan anderen, dan heeft dat juist een negatief effect voor de normen en waarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als God alles heeft geschapen, dan ook de evolutietheorie.
God heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen, dan lijkt het me ook logisch dat God daar enige wijsheid in heeft gestopt. Dus de mens bedacht de evolutietheorie, en God bedacht de mens. Dus is alles de schuld van God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De evolutie theorie is geen _geloof_, maar een theorie die op basis van waarnemingen een poging doet om de wereld om ons heen te verklaren. Je kunt daarom ook nauwelijk geloven in de evolutie theorie. Voor iets een geaccepteerde theorie wordt zijn er al vele pogingen gedaan om deze te ontkrachten. In het geval de evolutie theorie wordt hier zeer veel moeite, tijd en geld in gestoken en toch is deze na 200 jaar nog niet wezenlijk onjuist gebleken. Dit geeft voor mij aan dat deze theorie in elk geval een groot deel van de werkelijkheid beschrijft. Voor geloof in god/creationisten en dergelijke is veel minder 'bewijs' en ook veel minder steekhoudend bewijs aangezien er altijd uit wordt gegaan van de stelling dat er een almachtige god is. Dit is echter niet te bewijzen, waardoor het een uitermate slechte theorie is die wetenschappelijke relevantie ontbeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He mmm ik snap het wel een beetje wat je zegt maar ik geloof het wel, en wij willen alles kunnen verklaren inclusief mezelf, en dat zullen we nooit kunnen. Je gelooft ik de Bijbel of je gelooft niet. Ik respecteer iedereen wat diegenen ook geloven. Ik geef alleen mijn visie op sommige dingen, zoals ik al zei. En alles letterlijk dat is inderdaad heel moeilijk vind ik ook, maar ik geloof in God en daar draait het om vind ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rietje:
Als je lid zou worden van bijv. Kijk, Nature, Quest, of dat soort wetenschappelijke bladen, en ze ook zou lezen, zou je keer op keer zien dat de gedachte dat de aarde 6000 jaar oud is, vér bezijden de waarheid is. Je geloof zou daar ook niet van af moeten hangen!! Creationisten proberen door bijv. zelf een voetafdruk in een dinosauriërpootafdruk te snijden, te _bewijzen_ dat dino's en mensen tegelijkertijd leefden. Maar een geloof kan je helemaal niet bewijzen. (Zeker niet op zo'n domme, frauduleuze manier...) Dat zijn dan de geharde creationisten, die er niet voor terugdeinzen om fraude te plegen. Onder wetenschappers bestaat uiteraard _ook_ fraude... Echter, 't leuke van wetenschap is, juist _omdat_ 't wetenschap is, is dat we zulke fraude onderuit kunnen halen, omdat als je herhaalde experimenten doet die dan opeens een andere uitslag hebben, kunt aantonen dat 't inderdaad fraude is geweest. Iemand die een klein beetje wetenschapper is, wéét dat ook - hij weet ook dat 't weinig zin heeft om te frauderen in de wetenschap. Dan heb je bijv. nog wel wetenschappers die in een later stadium (dus lang nadat ze wetenschapper geworden zijn) zich opeens toch gegrepen voelen door 't verhaal dat de aarde 6000 jaar oud is, omdat sommigen de aarde letterlijk willen kunnen interpreteren. Dit komt erg zelden voor, want een beetje wetenschapper weet dat je de bijbel niet letterlijk kunt interpreteren. Al was 't maar omdat 't zichzelf dan her en der tegenspreekt. Dat waren dan dus toch al niet zulke goede wetenschappers, en als ze dan ook nog achter dat verhaal van een 6000-jaar oude aarde gaan staan, dan zijn ze voorgoed wetenschapper-af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetenschap is in ontwikkeling, maar de wetenschap zal nooit kunnen concluderen dat de aarde ±6000 jaar oud is (oftewel 6000 rondjes om de zon). De wetenschap beschijft hetgene wat herhaalbaar / waarneembaar / aanwijsbaar is. God valt daar niet onder; bij God is er sprake van een geloof. Dat staat buiten de wetenschap. Daarom gaat 't mis als creationisten - anti-wetenschappers bij uitstek - proberen om toch met wetenschap hun geloof te bewijzen. Dat lukt niet, en zal ook nooit lukken. Verder, als je toch de bijbel zo letterlijk wil nemen, dan zal ik eddijst nog eens quoten: 'Er staat ergens…[in de bijbel]. een dag van God is als duizend jaar….'
Dat je dat getal van 6000 letterlijk moet nemen, wordt dus zelfs niet gestaafd door de bijbel zelf. De bijbel zélf verteld ons al, dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen. Tuurlijk, ik zou ook graag in een mooie hemel terecht willen komen. Maar da's geen reden voor mij om de wetenschap opzij te schuiven. Is ook niet nodig, om te geloven. Er zijn genoeg wetenschappers die wel geloven - kijk bijv. naar Einstein. Maar ook Einstein kon geen God aantonen of bewijzen. Kan ook niet, en zal nooit kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beste mmm ik ben het niet eens met hoe je zegt dat God de tijd beleeft bij Hem is dat zo maar er staat ook duidelijk in de Bijbel in het begin en Hij maakte enz. en daarna het werd avond en licht de volgende dag dat is in onze beleving gewoon de volgende dag hoor, God heeft geen tijd hij was altijd en is altijd en zal er altijd zijn, bij ons gewoon een dag als ik dat goed formuleer, en nee we zullen het nooit kunnen bewijzen blijft kwestie van geloven we hoeven het ook niet te kunnen snappen er staat ook Zalig is de mens die niet ziet en toch gelooft zal hebben. Ik hou maar op om het te verklaren of bewijzen dat lukt nooit nee. Gelukkig zijn we allemaal vrij in het geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.wat-is-waarheid.info/evolutie-video.htm misschien hebben jullie hier nog wat aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dat toch met telkens weer diezelfde link opbakken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft je ook niet te schamen hoor, zolang je maar bereid bent altijd de waarheid te zoeken, en in de Bijbel niet het eeuwige en definitieve antwoord op Alles meent te vinden. Ik ben behoorlijk gereformeerd opgevoed, maar één van de eerste dingen die we leerden, was dat de Bijbel uiteindelijk mensenwerk is, en dan wel een belangrijke boodschap kan bevatten, maar het is GEEN aardrijkskunde-, geschiedenis-, of biologieboek , maar ene verzameling vertellingen, brieven, geschiedenissen, overleveringe, parabels gedichten, en geschreven met een duidelijk doel en een duidelijke doelgroep. Om van de schifting (Canon) nog maar niet te spreken. God heeft ons hopelijk toch geen hersens gegeven om ze niet te gebruiken, ogen om niet te zien en oren om niet te horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De BIjbel is geschreven door mensen die geinspireerd zijn door de Heilige Geest Hij staat geen fouten toe in Zijn Woord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amen... En zij schudde haar hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Bijbel staat echter vol met fouten. Voornamelijk aantallen die verkeerd zijn... Klein voorbeeldje: 2 Samuël 8:4 blz. 262…en David nam van hem gevangen zeventienhonderd ruiters en twintigduizend man voetvolk… Vergelijk eens met 1 Kronieken 18: 4 blz. 351...David veroverde op hem duizend wagens, zevenduizend ruiters en twintigduizend man voetvolk… of 1 Koningen 4:26 blz. 285 …Voorts had Salomo veertigduizend kribben voor de paarden… Vergelijk eens met 2 Kronieken 9:25 blz. 367…Voorts had Salomo vierduizend stallingen voor de paarden… Tja.... Hij staat geen fouten toe??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vind je die dan van Adam en Eva; de eerste mensen. Kregen twee zoons, de een sloeg de ander dood, toen mocht-ie niet meer in het paradijs wonen, dus hij trok de wijde wereld in en......nam zich een vrouw !!
En hij kreeg ook nog een soort merkteken op zijn hoofd ofzo zodat 'iedereen' (sic) hem kon herkennen.......tja.
In het eerste hoofdstuk krijg je dus al een klein voorproefje van de betrouwbaarheid van de informatie.
Prachtige verhalen, maar een verhaal is natuurlijk geen feitelijke geschiedenis ; verhalen vertellen iets heel anders.

Het beste antwoord

NIEMAND

Toegevoegd na 15 uur:
Ik blijf bij mijn antwoord, ondanks alle minnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (8)

Er is onlangs een schedel gevonden van een mensachtige van meer dan 3 miljoen jaar oud.
Is er nog het probleem vanaf wanneer je wil gaan tellen, zijn mensachtige ook mensen?
Er zijn ook meer soorten mensen geweest, tellen die ook mee?

Toegevoegd na 16 uur:
Aanvulling, de gevonden schedel was niet van een mensachtige maar van een mens.
Er leefde toen in Afrika de homo habilis en de homo rudolfensis.
Tot nu toe was de oudste vonst van en fossiel van de eerste mens, 2 half miljoen jaar oud, deze was dus ouder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof er niet in maar zou er wel meer van willen weten van wat ik er van zie en hoor komt het heel onduidelijk over net als zoveel verschillende uitbeeldingen van de oermens de een maakt er dit van en de ander weer dat, kan het mij moeilijk voorstellen dat er mensen in geloven, daarom zou ik er een duidelijker beeld van willen kunnen vormen, dat ik mij beter kan inleven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en zeggen dan ook alle wetenschappers dat het om 3 miljoen jaar gaat of zijn ze daar ook niet over eens en hoe bewijzen ze dat dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan dat gewoon niet geloven, als je kijkt naar hoe snel de mens zich voortplant. Dan zou onze aarde toch allang veel te klein zijn voor al die mensen die er dan nu zouden moeten zijn toch? We zouden dan in 3 miljoen jaar tijd, toch op een veel groter aantal mensen moeten zitten als nu? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Ja sorry ik begrijp die theorie niet goed, mede door dit soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet, Koolwitje, dat de populatie vooral de afgelopen 200 jaar exponentiëel is toegenomen. Ziekte, oorlog, honger, natuurrampen en dergelijke houden populaties laag. De mens heeft echter door goed gebruik van opgedane kennis een heleboel problemen kunnen overwinnen. Als je gaat kijken naar historische populatiecijfers, zie je dat de 1 miljard pas rond 1800 bereikt is, de 2 miljard halverwege de jaren '20 van de vorige eeuw, dan rond 1960, 1975, '87, en ik kan me nog herinneren dat in '99 nieuws kwam dat we met 6 miljard waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi Ed ja dat telt ook mee, ben gewoon benieuwd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar 3 miljoen jaar, dat is toch wel een HELE lange tijd.
Als er toen al iets van een mens was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drie miljoen jaar is inderdaad een hele lange tijd, maar dat was geen homo sapiens - niet de mens zoals je deze nu kent. Er was een tijd dat de bevolking gewoonweg niet veel groter kón worden omdat er elke dag nieuw voedsel geregeld moest worden. Pas toen de mens landbouw ontwikkelde werd het mogelijk om grotere populaties te onderhouden. Hierna is de bevolking gestaag gegroeid, omdat er voldoende voedsel geproduceerd kon worden om deze bevolking te onderhouden. Industrialisatie heeft dit nog verder geholpen omdat het makkelijker werd om op grote hoeveelheden te produceren. De Eerste Wereldoorlog heeft ook geholpen, omdat als gevolg hiervan het Haber-Bosch proces op grote schaal is ingevoerd - Duitsland had munitie nodig, maar had geen voldoende grondstoffen. Ze zijn toen een synthetisch goedje in elkaar gaan zetten, wat tevens een sterk kunstmest als bijproduct leverde, wat nu 2/3e van de wereldbevolking helpt te voeren. Verder heeft de verbetering van medische voorzieningen ervoor gezorgd dat een heleboel voorheen dodelijke ziektes verdwenen, of in elk geval niet langer dodelijk zijn. Het is dus beter mogelijk om veel mensen te onderhouden, en we zijn beter in staat om ze in goede gezondheid te houden. Al met al geen wonder dat de groei pas van de laatste eeuwen is. We hebben het al die tijd met minder middelen moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men kan tegenwoordig vrij nauwkeurig vast stellen hoe oud een fossiel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 miljoen jaar, en hoe diep in de grond moet je dan wel niet graven??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet er diep hoor Rietje ; ik durf het je bijna niet te vertellen, maar...de aardkorst bewéégt !! En verandert ! En soms komen er zomaar ineens oude lagen boven (door erosie enzo) en kun je zonder kilometers diep te graven hele oude dingen vinden. En plaatsen waar vroeger zeeën waren enzo. De evolutie van de mens (en alle andere leven) is een zeer, zeer langdurig en zeer traag proces dat langs heel veel lijnen en zijtakken verlopen is. Lees er maar eens een boek over ; er zijn er honderden, zoniet duizenden over geschreven. Van evolutie voor dummies tot werken die zelfs tot op scheikundig niveau heel erg diep gaan. Verhelderend, op zijn minst. Gelukkig heeft de mens zich niet altijd voortgeplant in het tempo van katholieken in de vorige eeuw, en is onze levensverwachting ook nooit eerder zo idioot hoog geweest, anders waren we inmiddels inderdaad met nog veel meer. Nu is het al eigenlijk al teveel. Voor de aarde is dat op de lange duur geen probleem, voor de mens als soort natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb maar 1 boek nodig en die is geinspireerd door de Heilige Geest dat geloof ik en de rest is door mensen verzonnen en zo zie je maar weer (in mijn visie) dat mensen naar weinig kunnen echt bewijzen, maar ik denk dat we dat nooit zullen kunnen bewijzen in de Bijbel staat alles wat we moeten weten niet meer en niet minder maar ik respecteer iedereen hoor wat ze ook geloven bedoel er niks mee, vind het leuk om andere meningen te horen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rietje ik ben een grote voorstander van de bijbel en heb respect voor je mening, maar het vinden van heel oude fossielen is echt niet verzonnen.
De steenkool, aardgas en olie zijn ook miljoenen jaren oude fossielen, daar geloof je toch ook in, dat is ook niet verzonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
olie bestaat toch uit resten van mensen en dieren dat is volgens mij toch echt ontstaan in de zondvloed tijd, en ook de rest van de fossielen en zeg ook niet dat dat verzonnen is, bedoelde met het verhaal van evolutie en de oermens en de oerknal dat is in mijn ogen allemaal door mensen verzonnen wat de wetenschap er ook van zegt ik zal dat nooit en te nimmer kunnen geloven ben ik nu achter. Voor mij telt de Bijbel maar ik respecteer ook iedereen wat ze ook geloven geef alleen mijn mening en visie dat is voor iedereen zelf wat ze er mee doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Olie is ontstaan doorafgestorven plankton in de zee, dat zakt naar beneden en is daar uiteindelijk door hoge druk olie geworden, deze olie zit vaak kilometers diep in de grond , de steenkool in Zuidlimburg zijn resten van planten en bomen uit de tijd dat het hier tropisch was, ook deze fossielenresten zitten heel diep in de grond.
Ik zie de Bijbel als een verzameling van symbolische verhalen die je niet te letterlijk moet nemen.
Er staat ergens.... een dag van God is als duizend jaar....
dan komen we een heel eind in de richting.
rietje ik wil je niets aanpraten, maar veel zaken zijn echt anders dan jij nu zegt, maar ook jij hebt je twijfels, anders zou je deze vraag niet stellen, je zou niet eens op internet wezen, maar ergens wil je graag weten hoe het zit, ik heb respect voor je hoor, maar jij stelt de vraag en ik geef mijn antwoord, een antwoord met respect voor de bijbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.wat-is-waarheid.info/evolutie-video.htm misschien hebben jullie hier nog wat aa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En weer dezelfde opgebakken link. Is dat nou echt de hele basis van jullie 'kennis'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die link hebben we helaas helemaal niks aan, want die komt uit onbetrouwbare, bevooroordeelde en niet geloofwaardige bron. Amusant, dat zeker, maar niet echt kennisvermeerderend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie een gedeelte van mijn reactie op deze vraag. Hoe ziet of weet men dat een schedel 3 miljoen jaar oud is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rietje stel je hebt een ton vol met knikkers, er zitten er 10.000 in, ieder jaar valt er een knikker uit, als er heel veel jaren later er nog 175 knikkers in zitten, dan kun je toch uitrekenen hoe lang die ton er al staat?
Zo ongeveer testen ze fossielen op hun leeftijd.
@ Cees ik heb de fossiel niet gevonden en ik weet niet wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe weet je dan dat die ton daar zo lang staat, en dat er zoveel knikkers in zaten? maar goed we komen er toch niet uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weten ze omdat ze weten hoeveel knikkers er überhaupt in een ton zitten wanneer je hem neerzet, en hoe snel die eruit verdwijnen. Je kunt het ook vergelijken met een zandloper, waarbij je weet in welk tempo de zandkorrels naar beneden vallen, en kunt zien hoe lang hij er al staat aan hoe leeg het bovenste deel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja als je zelf die ton er neer heb gezet, dat snap ik ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik zal nooit geloven dat de aarde dus ook fossielen zo oud zijn die zijn ontstaan in de zondvloed tijd, no matter what welke wetenschapper het ook zegt al zeggen ze het allemaal dan nog zal ik die onzin nooit kunnen geloven eerlijk niet. Toch bedankt voor jullie moeite om het te verklaren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En vond het interresant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rietje denk je nu echt dat de hele wereld onder water heeft gestaan?
En dat al die dieren in de ark zaten, voor heel lange tijd?
Er bestaan zeker 1 miljoen dieren op aarde!
Hoe groot moet die ark dan wel niet geweest zijn?
Wat denk je van al dat vreten.
Steenkool zijn fossiele plantenresten en zitten vaak honderden meters dik, vaak heel diep in de grond, voordat de laag steenkool zo dik is gaan miljoenen jaren voorbij, maar de zondvloed is niet zo lang geleden, ben je niet vergeten dat er ook in de Bijbel staat.... een dag van de heer is als 1000 jaar.......
Dan zit je na 3 jaar al over de miljoen jaar.!
Wordt wakker rietje, sla je vleugels uit en kijk om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Eddijst dat geloof ik echt ja, en ja die ark is zeer groot geweest. En God heeft geen tijd Hij heeft ons tijd gegeven. Zie genesis 1 vers 1 tot in elk geval 5 daar staat aan het eind toen was het avond geweest en het was morgen geweest, De eerste DAG dus voor ons gewoon een dag en geen weet ik hoeveel jaar, het staat er gewoon heel simpel waarom daar moeilijk over gaan doen, Hij heeft geen tijd voor ons dus wel en dat was gewoon een dag in 6 dagen heeft Hij alles gemaakt en Hij ruste op de zevende dag, dus geen jaren! en de zon en maan maakte Hij de vierde dag en op de derde dag maakte Hij de gewassen grassen en bomen je weet wel, hoe kan dat blijven groeien dan als er nog geen licht was en zoals jullie zeggen er jaren tussen zat ipv een dag. Dat lijkt mij toch duidelijk genoeg of zie ik dat volgens jullie ook verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rietje ik kan mensen die beweren dat alles geschapen is, ook de fossielen, jij ziet niets verkeerd, het is het bijbels verhaal en als jij daar helemaal in geloofd, prima.
Maar waarom stel je dan deze vraag aan ons?
Wil je ons testen, of ben je ergens toch wel nieuwsgierig.
Heb je twijfel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik heb geen twijfels ben gewoon heel nieuwschierig naar meningenvan andere mensen en hoe je dat toch allemaal kan geloven zal het wel nooit snappen dat bedoel ik niet verkeerd hoor heb evenveel respect voor jullie manier van denken. erg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je snapt toch zeker wel dat er vrijwel geen geletterd, zichzelf respecterend mens meer te vinden is die nu niet in zijn broek zit te zeiken van het lachen ??
Sorry hoor, ik ga heel ver, maar er zijn echt grenzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja marleen je gaat inderdaad ver, en nee dat begrijp ik niet die mensen zijn er ook nog genoeg hoor
Als je het over de mens van nu spreekt, dan spreek je over Homo Sapiens. Onderzoek naar DNA wijst er op dat die soort ongeveer 200.000 jaar geleden als soort is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand kan je vertellen in welk jaar dat gebeurt is. Da's een behoorlijk specifieke vraag.

De reden waarom niemand je kan vertellen in welk jaar een nieuwe soort ontstaat, is omdat de definitie van soort nogal lastig te bepalen is. De grenzen zijn onduidelijk, omdat het een geleidelijk proces betreft.

De meest gangbare definitie van "soort" houdt in dat een populatie zich in een reproductief isolement bevindt - wanneer het niet langer voor vruchtbaar nageslacht kan zorgen met een andere populatie, wordt gesproken van verschillende soorten. Je moet echter niet verwachten dat dit van de ene op de andere dag gebeurt. Een kind zal altijd tot de soort van zijn ouders behoren, alleen wordt bij reproductieve isolatie het verschil tussen verschillende populaties op gegeven moment zo groot dat er van twee soorten gesproken wordt. Je kunt binnen dat proces echter nergens een kind aanwijzen dat van het ene op het andere moment een andere soort is geworden. Die benamingen kunnen we nu maken, omdat de tussenschakels er niet meer zijn - maar het is een kunstmatige grens, omdat er historisch gezien een onafgebroken keten is.

Hoe dit gebeurt is, wordt nog altijd over gedebatteerd - er zijn hypothesen over semi-aquatische primaten waar we onze grotendeels kale huid aan zouden hebben te danken, er zijn hypothesen dat de domesticatie van vuur en het hiermee koken van vlees de ontwikkeling van onze hersenen een andje heeft geholpen door meer brandstof te leveren, en zo zijn er nog een heleboel stellingen, die allemaal waarschijnlijk een deel van het verhaal zijn.

Het ligt er ook een beetje aan hoe je de "mens van nu" definiëert. De meeste mensen van nu zijn strikt genomen geboren na 10 mei 1895 (oudste nog levende mens), maar dat zul je niet bedoelen. De oudste fossielen die geclassificeerd worden als homo sapiens zijn zo'n 200.000 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de ene bon 3-4miljoen jaar geleden, volgens sommige DNA onderzoekingen 200 000 jaar en volgen anderen is het via een DNA afkomstig uit de ruimte.
Wat nog altijd een raadsel is, is dat de mens qua vermogens zo ver van de dieren afstaat, ofschoon het DNA weinig van sommige apen verschilt.
We zijn nog altijd NIET op de missing link gestuit, daar is geen concensus over.
Zolang de missing link niet gevonden is en dus ook niet gedateerd kan worden , is het onmogelijk te zeggen hoe oud de mens is/ hoe lang hij bestaat.
Ook zitten we nog altijd met problemen dat er voetafdrukken van mensen zijn gevonden met daaroverheen de pootafdruk van een dinosaurus.
Het is echter onaanvaardbaar voor evolutionisten, dergelijk materiaal te presenteren, omdat het hun inzichten en gedachten verstoort.
De evolutie leer of -theorie is net zo goed een leer als de creationistische of de neo-Darwinistische.
De bril die je opzet, bepaalt ook het gezichtsveld.
Zelf denk ik aan een geniaal ontwerp(er) die steeds verder
is gaan ontwikkelen.
Vind ik een steen, dan denk ik niet aan een Ontwerper die dat bedacht heeft, vind ik een horloge , dan weet ik zeker dat dat ontworpen en gebouwd is, de simpelste cel is ongelooflijk veel ingewikkelder als een horloge.
Moeilijk te begrijpen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste vertegenwoordigers van onze soort, Homo Homo sapiens, verschenen zo'n 125.000 jaar geleden. De oudst bekende mensachtigen zijn ruim vier miljoen jaar oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De jaartellingen blijven altijd een onzekere factor in deze
overleveringen.!
Men kan dit alleen bij benadering berekenen aan de gevonden voorwerpen en menselijke en dierlijke resten.
Niemand kan je hier antwoord op geven.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongeveer 200.000 jaar geleden. Dat is trouwens niet strict volgens de evolutietheorie. Die theorie zegt namelijk niet *wanneer* een soort is ontstaan, maar *hoe* verschillende soorten ontstaan. Maar goed, die 200.000 jaar is gebaseerd op DNA-onderzoek, uitgaande van het idee dat de evolutietheorie klopt.

Wat betreft het hoe: dat heb ik al eerder samengevat, daarom een knip-en-plakactie van mezelf:

"Het is niet zo dat er ooit een groep van tien apen was, en toen drie van die tien apen spontaan in mensen veranderden.

Hoe het wel werkt: levende wezens hebben genen die voor bepaalde eigenschappen zorgen. Als ze zich voortplanten, krijgt hun nakomeling de helft van de genen van de moeder en de helft van de genen van de vader. er zijn dus meerdere combinaties mogelijk, die verschillende uitkomsten hebben. Bijvoorbeeld meer of minder haar, of meer of minder complexe hersenen.

Het hebben van bepaalde eigenschappen heeft in een bepaalde omgeving een groter voordeel om te overleven. Dat maakt dan ook de kans groter dat het levende wezen, laten we de gemeenschappelijke voorouder van mens en aap als voorbeeld nemen, lang genoeg overleeft om zich voort te planten. En dát maakt weer de kans groter dat de genen die verantwoordelijk zijn voor die eigenschappen worden doorgegeven aan de volgende generatie, terwijl de genen die verantwoordelijk zijn voor eigenschappen die minder voordeel om te overleven minder vaak worden doorgegeven, simpelweg omdat het dier met die eigenschappen vaak niet lang genoeg overleeft om zich voort te planten.

Dit proces heet ‘natuurlijke selectie’. Als je dit proces bekijkt ove lange tijd - denk aan millennia, niet aan een paar generaties - dan kan een soort zich afsplitsen. Een groep heeft inmiddels zulke andere genetische eigenschappen dat ze zich niet eens meer zouden kúnnen voortplanten met leden van de andere groep, ook al heeft die groep dezelfde voorouders. In de andere groep was het namelijk om wat voor reden dan ook geen evolutionair voordeel om dezelfde genen te selecteren, of de mutatie die zo belangrijk was voor de ene groep komt in de andere groep überhaupt niet voor. Dit is de reden dat uit één gemeenschappelijke voorouder-soort zowel mensen als apen konden ‘ontstaan’."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastige vraag, het hangt namelijk van je definitie van de mens af. Een aantal mogelijke definities:
1 - Homo sapiens sapiens (de huidige ondersoort die bestaat en zich onderscheid van de Neanderthaler).
2 - Homo sapiens (de soort inclusief de Neanderthaler.
3 - Homo (het geslacht, inclusief Homo erectus en Homo habilis).
4 - de mensachtige evolutionaire tak na de laatste afsplitsing van de mensapen (chimpansees).