bij veel diersoorten die in een groep leven worden gewonde dieren verstoten en verjaagd.
uiteraard doen dieren dit niet bewust, maar instinctief.
ze moeten een ander dier niet omdat deze anders is en daar niets aan kan doen.
dat zou je discriminatie kunnen noemen, maar in mijn ogen is discriminatie geen onbewust proces, dus zeg ik nee.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je :)
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt niels!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (4)

Als dat zo zou zijn, dan zouden bij bijvoorbeeld bij Honden een Duitse herder een poedel elkaar kunnen discrimineren....
Of bij apen een chimpansee een gorilla....
Bij katten een Siamees en een Ragdoll...
Enzovoorts....

Antwoord: nee, lijkt me dus duidelijk van niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Je vat discriminatie op de verkeerde manier op.
Discrimineren is niets anders dan onderscheid maken. Honden maken totaal geen onderscheid op uiterlijk. Eerder op tot welke roedel ze behoren.
Mensen maken niet alleen onderscheid op ras, maar ook op dorp, buurt, familie, geloof, etc.
Zie o.a. het antwoord van stippel. -4U!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Dieren maken m.i. geen onderscheid in soort op grond van uiterlijk, geloof, dorp, buurt, familie etc....Ze laten andere families niet in hun territorium, maar vind jij dat discriminatie, of gaat het dan om zaken als voedsel, verdediging/veiligheid van de eigen groep....???
Ik zie dat niet als discriminatie, omdat (zoals Rieneke in haar antwoord ook zegt): discriminatie is een bewust proces. Dat zie ik bij dieren niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren maken wel degelijk onderscheid op basis van uiterlijk. Een kudde paarden verstoot witte of licht gekleurde paarden sneller dan donker gekleurde paarden, omdat ze teveel opvallen. Dit schijnt ook te gebeuren bij andere dieren wanneer het dier in tegenstelling tot zijn soortgenoten wit is (bijvoorbeeld albino's).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Rinke.
Is dat dan discriminatie, of is dat vanwege veiligheid?
Een wit dier valt eerder op en is dus een gevaar voor de groep.... dat zie ik dan nog steeds niet als discriminatie, zoals wij mensen dat doen, dus welbewust afkeuren/ discrimineren.
Gezien de inmiddels 3 minnen zie ik dat kennelijk anders dan anderen....
Rieneke1
12 jaar geleden
plus, niet voor je antwoord, maar voor je reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, dank je ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WendyH: zou het niet precies andersom kunnen zijn: dat discriminatie een onbewust ingebakken eigenschap is, en dat wij ontzettend ons best moeten doen om BEWUST niet te discrimineren? Dat lijkt mij erg waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Eucje!
@Stippel: ik denk nog steeds van niet ;-) Zoals ik het zie, is het een ingebakken en natuurlijke eigenschap om het territorium te verdedigen voor vijanden vanwege voedsel en veiligheid. En dat heeft zelfs niks met de soort te maken.
Bijvoorbeeld bij chimpansees: als een groep chimpansees het territorium binnenkomt van een andere, dan wordt die door de daar levende groep verdreven, omdat het voedsel en de veiligheid in het geding is, niet omdat ze die andere groep van dezelfde soort "niet moeten".
Bij discriminatie zijn heel andere dingen aan de hand: bewuste ver- en vooroordelen en afkeuring. Velen discrimineren m.i. bewust en niet om redenen van veiligheid en voedsel.
Ik zie dus een groot verschil tussen verdedigen en discrimineren.
Ander voorbeeld: als iemand mijn huis binnendringt, dan zal ik dat verdedigen. Of het nou een persoon is van dezelfde of een andere kleur, geloof etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, ik zie nu wel een beetje in wat jij onder discriminatie verstaat. Je geeft goeie reacties Wendy! Toppie :-) Gewoon rustig en duidelijk blijven uitleggen wat je bedoelt, dat zouden meer mensen op GV moeten doen ;-) Ik vatte discriminatie bij deze vraag op in de oorspronkelijke betekenis: 'het maken van onderscheid'. Dat is in eerste instantie niet direct negatief, het is gewoon de benoeming van het feit dat er onderscheid gemaakt wordt. Dit gebeurt denk ik ook onbewust, en gebeurd sowieso bij dieren. Met het ene dier gaan ze wel om, met het ander niet. Paarden hebben standaard een merrie (de Alpha-merrie) aan het hoofd van de kudde staan (en wij menselijke vrouwen klagen standaard dat er teveel mannen aan de top zijn en noemen we dat discriminatie vanwege geslacht ;-)). Maar ik snap nu wel wat jij bedoelt... Vind het aantal minnen dat je hebt gekregen belachelijk, trouwens. Van mij een plus omdat ik nu zie hoe jij deze vraag hebt opgevat, en vanuit dat standpunt klopt je antwoord zeker :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik van jou een superleuke reactie en een mooi compliment, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dieren discrimineren niet, maar ze reageren op uiterlijk, gedrag en (non)verbale communicatie. hierin zijn altijd kenmerken te vinden die raseigen, en sommige kenmerken vallen hierbuiten. dan kan een dier verstoten of anders behandeld worden. of dit nu komt door een vreemde kleur, een afwijkend voormaat, een rare geur (als mensen bv met hun tengeltjes aan dieren zitten waardoor ouder het niet meer accepteren), ouderdom, onnatuurlijk gedrag of welke andere oorzaak dan ook maakt niet uit. ik heb nog nooit een Pon (pools hondenras) een Duitse herder zien afblaffen of negeren. schipperkes (hollands hondenras) fluisteren niet als ze een groep (meute) Aidi's (marokkaans hondenras) zien staan om vervolgens hun poepzakjes stevig vast te houden. ook een gull terrier (pakistaanse bull terrier) gaat niet uit zijn plaat tegen een Amerikaanse Staffordshireterriër. belgische herders zijn ook niet dommer dan andere herders, en kooikers (hollands ras) zijn niet zuiniger dan andere honden. een dier met een welke afwijking dan ook heeft het zwaar.
in de natuurlijk draait alles om overleven en voortplanten. een aap die alarm slaat omdat ie een vijand ziet discrimineert niet omdat ie slangen haat, maar omdat een slang een gevaar kan zijn. mannelijke katachtigen bijten jongen van een andere vader niet dood omdat ze zijn achternaam niet dragen en doen niet aan kindermishandeling maar doden ze omdat hij zelf zijn genen door wil geven en weet dat een vrouwtje eerder bereid zal zijn om te paren. mannen in een groep worden verstoten op een bepaalde leeftijd omdat er al een leider is en hij zelf zijn dames moet zoeken om zich voort te planten als hij als sterkste uit de bus rolt na een krachtmeting. vooroordelen kennen dieren beslist niet, dus denk dat je beslist niet kan speken van discriminatie bij dieren. bij bescherming van een groep apen omdat een kleine aap een roze gezichtje heeft en een wit staartje heeft bepaalde privileges: het is een jonge shimpanchee. hier spreekt men ook niet over voortrekken of positieve discriminatie. m.i. is de mens toch echt de enige diersoort die over deze eigenschap kan beschikken. bij een dier zit achter elk gedrag een logische reden, en zijn ze veel voorspelbaarder dan mensen als men maar genoeg van het gedrag en de (lichaams)'taal' van een dier afweet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wooooooooo Euc!!!
You made my day, nu al!!! Lag weer in een deuk om je bewoordingen en voorbeelden!!!!!
Ik kan het niet meer dan 100% eens zijn, thanx ;-)))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is hier als eens iets over Albino's gezegd,en terecht.Een bekend voorbeeld hierin zijn een Albino Kangoeroe in een groep grijze Kangoeroes,daar word de witte of genegeerd of achtergelaten,met zo ene wil ook niemand paren vooropgezet dat die al volwassen word want zelfs als jong word het al door de moeder verstoten,daar kan het een kwestie zijn van ongewoon is onbemind en dan noem ik dit discriminatie,maar witte dieren vallen bij roofdieren méér op dan anderen en dat brengt de hele groep in gevaar en dus is dat in dit geval een zaak van veiligheid en dus een zaak van leven en dood.
Wat echter wel opvalt is dat ook bij Kangoeroes die in gevangenschap leven en dus duidelijk zonder roofdieren in de buurt,dat ook daar een albino het zelfde lot ondergaat,en dan kun je het in dit geval wel discriminatie noemen,maar het kan ook zijn dat het denken aan roofdieren er in de groep of soort ingebakken zit.
Bij de Chimpansees is het een heel ander verhaal en die gaat verschillende kanten op en daar zit het uiterlijk er voor niks tussen.
Daar is het namelijk zo dat een mannetje van de één niet aan het vrouwtje van een ander mag zitten,en al zeker niet dat een mannetje van lage rang mag paren met het vrouwtje van een alfa mannetje of er zijn zware gevolgen.Dat is daar geen discriminatie,maar wel het doorgeven van de sterkste genen dat voorop staat,iets dat leeuwen ook wel doen door de man van een leeuwin te verjagen en dan vervolgens de jongen van die leeuwin te doden om dan vervolgens, zijn eigen jongen bij die leeuwin te maken en er dan zeer liefdevol voor te zijn.
Terug naar de Schimp nu,als het daar om andere groepen gaat dan word een mannetje uit een andere groep altijd verjaagd en soms zelfs gedood,een wijfje uit een andere groep word soms zelfs ontvoert en dat doen ze ook met jonge wijfjes,en daar draait dit allemaal om het in stand houden van de groep en ook dat is geen discriminatie,maar zelfbehoud.
Een andere reden om chimps uit een andere groep te verjagen is om hen weg te houden van voedselgronden,want als er ook maar één chimp van een andere groep voedsel vind dan komt die hele vreemde groep alles inpikken en dat word natuurlijk niet toegelaten,en ook daar is dat geen discriminatie maar zelfbehoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie en mooie onderbouwing Jerovanja.
Ik ben het helemaal met je eens!
Dieren van verschillende familiegroepen discrimineren elkaar in zoverre, dat ze niet tolereren dat andere groepen in hun territorium voedsel zoeken. Als een ander dier van dezelfde soort daar tegen 'zondigt', kan het er heftig aan toe gaan.
Dat is een primitieve vorm van 'ons kent ons' en 'eigen groep eerst'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Een paar voorbeelden van zaken waarop gediscrimineerd kan worden:
-aantal afstammelingen in de eerste graad.
-etniciteit
-geboorteplaats
-geldelijk vermogen (zowel hoog als laag)
-geslacht (seksisme)
-godsdienst
-handicap (validisme)
-huidskleur
-intelligentie
-klasse (klassisme)
-leeftijd
-nationaliteit
-ras (racisme)
-seksueel gedrag
-seksuele geaardheid
-sociaal gedrag
-subcultuur (bijvoorbeeld punk, hippie, gothic)
taal
-uiterlijk (lichamelijke kenmerken, w.o. afwijkingen)
Niet al deze zaken zijn ook op dieren van toepassing. Maar toch wel een aantal. En als je regelmatig natuurfilms kijkt, zie je dat dieren inderdaad onderscheid maken (=discrimineren) en aan de hand daarvan anders handelen bij een aantal van bovenstaande zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten aanzien van de mensen, waarvan ze afhankelijk zijn, zéker wel!!!

Een hond weet precies, bij wie hij wel aan de lijn kan trekken, en bij wie niet. Bij wie bedelen zin heeft, en waar je het net zo goed kunt laten. Wanneer hij wel stiekem op de bank kan klimmen, en bij wie dit niet af en toe oogluikend wordt toegestaan.

Een paard zal weten, dat bij een goede ruiter hij gewoon moet doen wat de 'benen' vragen, terwijl bij een beginnend ruiter elk graspolletje voor hem is, en na 2 draafjes de sukkel er weer ingezet kan worden.

Natuurlijk is dit een totaal andere soort van discriminatie dan bij mensen. Dit is gewoon 'looking after number one': waar kan ik m'n voordeeltjes halen, en zo gemakkelijk mogelijk leven....
Bij mensen is het vaak het over één kam scheren van individuën die ze persoonlijk niet kennen, maar die als groep een etiket opgeplakt krijgt. Óók een vorm van gemakzucht dus, omdat vaak niet eens gebaseerd op persoonlijke ervaringen . Bedoeld, om het leven overzichtelijker te maken, en niet te hoeven nadenken of investeren.