Waarom planten sommige dieren zich zo snel voor? Waar heeft dit mee te maken?

Voorbeeld muizen en konijnen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Prooien maken vaak snel en veel nageslacht. Roofdieren minder. Omdat deze dieren bovenaan de voedselketen staan. Dit houdt elkaar in balans. Genoeg voedsel voor de roofdieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zijn snel geslachtsrijp, de zwangerschap duurt ook niet zo lang én ze kunnen vrij veel jongen baren. Hierdoor kunnen ze zich razendsnel voortplanten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn dieren die niet zo lang leven, dus ze moeten wel veel nakomelingen hebben om de soort in stand te houden.
12 jaar geleden
Dieren als konijnen en muizen zijn geliefde prooidieren voor veel verschillende roofdieren, waardoor ze wel veel nakomelingen moeten hebben om niet uit te sterven.