Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat gebeurt er als ik plantaardige cellen verwarm? en wat als ik ze bevries?

Ik heb voor biologie een practicum gedaan met een rode biet. hiervan moesten we 5 even grote stukjes snijden en in 5 verschillende waterbaden leggen met temperaturen van -15 tot 80°C. bij de -15 en bij de 80°C was het water het meest verkleurt door de pigmenten uit de rode biet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
676

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je de biet voldoende verkoelt of verhit, vernietig je de celwanden van de cellen. Dat komt omdat cellen water bevatten, wat door bevriezing of verhitting uitzet. Water is de enige stof die zowel uitzet bij verhitting als bij bevriezing (het aannemen van de vaste fase). De celwanden kunnen wel tegen een beetje druk door uitzetting van het water, maar teveel niet. Nadat de cellen kapot zijn gekookt of gevroren kan de inhoud van de cellen, waartoe ook de rode kleurstof van de biet behoort zich mengen met het waterbadje. Overigens is een waterbad van -15 graden Celsius niet mogelijk in het klaslokaal. Water bevriest namelijk onder nul.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding