Als een vlieg stront en al het vies prefereert waaom wordt hijzelf nooit ziek?

Heeft hij een enorme immuniteit opgebouwd voor bacteriën en virussen? Waarom wordt hij niet ziek en de mens wel die stront, modder e.d. aanraakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (7)

Om een paar redenen. De eerste: het is een simpel diertje met weinig onderdelen, dus er kan niet zoveel aan kapot.

Ten tweede: een gewone huisvlieg wordt (in het volwassen leven) maar 16 tot 24 dagen oud. Het kan dus best ziek worden, of drager zijn, zonder dat dat te zien is. De meeste ziekten hebben een incubatietijd van een paar dagen tot enkele weken. Al die tijd vliegt de vlieg vrolijk door.

Ten derde: wie zegt dat een vlieg nooit ziek wordt. Als je niet precies weet welke vliegen je in huis hebt en hoe oud ze zijn, hoe merk je dan dat ze zijn doodgegaan en of dat aan ouderdom is of aan het virus/de bacterie die in de stront zat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een vlieg simpel in elkaar zit ben ik niet met je eens. Ik zou er niet een kunnen maken. Maar ze worden inderdaad niet zo oud. Of zal dat door de poep komen ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
water zit ook simpel in elkaar, maar je kunt ook geen water namaken. wat ik bedoel is dat het uit weinig onderdelen bestaat. wij hebben allemaal vitale organen die kapot kunnen en waar je ziek van kunt worden, de vlieg heeft dat minder
Als mens wordt je zeker niet meteen ziek als je modder aanraakt of opeet. En ook niet bij stront als hier geen heel erg schadelijke ziekteverwekkende bacteriën in zitten.

Er zijn zelfs behandelingen in het ziekenhuis met poep. Bijvoorbeeld na een heftige antibioticakuur waarbij zo goed als alle darmbacteriën zijn gedood en je hierdoor ernstige darmproblemen hebt.

Maar een vlieg heeft zeker immuniteit opgebouwd. Dat zie je ook bij mensen die veel met vuil in aanraking komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
+4U.
Het is niet de vlieg, maar de mens die er slecht tegen kan.
Een hond b.v kan een dood en rottend dier opeten zonder ziek te worden.
Een varken eet zijn eigen poep zonder er van ziek te worden.
Maar eten wij kip met b.v. iets te veel schadelijke bacteriën er in, worden we al ziek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vlieg is niet geinteresseerd in de stront als voedsel, maar als medium om er eieren op te leggen. De maden zijn niet gevoelig voor de bacterien omdat de eiwitsplitsende bactierien voldoende zijn om de bacterien, virusmantels en toxische stoffen onschadelijk te maken. daarom worden ze ook wel voor medische doeleinden gebruikt.
De vliegen zelf zijn meer geinteresseerd in zoetigheid als voedsel. Hoog energetisch makkelijk verteerbaar om de vliegspieren van energie te voorzien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt helamaal niet zomaar ziek van modder en poep.
Hoe kan een moeder anders zoveel poepluiers verwerken?
Hoe kan een tuinder anders zijn planten oogsten?
De bacterien in je eigen poep zijn niet schadelijk. Ze hebben in je lijf zojuist heel nuttig werk gedaan.
Bovendien, als je bacterien en virussen opeet komen ze in je maag, waar ze als voedsel worden behandeld.
Alleen héél sommige bacterien maken je ziek, maar dan alleen als ze op een verkeerde plek in je lijf komen.
Reddie
11 jaar geleden
Simpel:Dit is een geval van Specialisatie.

Hier heeft bvb de Welbekende groene strontvlieg zich zodanig in zijn manier van leven en eten gespecialiseerd dat hij niet meer anders kan dan zo te leven en te eten zoals enkel hij dit als vlieg kan en doet,hij heeft dat zelfs broodnodig.
Zo bestaan er ook Bacteriën die daar leven waar er naar menselijke maatstaven en normen geen leven mogelijk is, zoals bvb in aardolie dat in water zit terwijl dat water ook nog eens vol zoutzuur of zwavelzuur zit, zoals bvb in de buurt van vulkanen,en dan kookt dat water ook nog eens op 100 graden,stel je voor?
En daar doen deze Bacteriën het heel goed, straf hé?
Maar haal deze Bacteriën daar eens uit en zet ze in proper water op een lekker dieet van rijstpap + toegevoegde vitaminen???,dan gaan ze dood.
Zo zie je maar.
Citaat:"Waar komen bacteriën voor?
Het is waarschijnlijk niet overdreven om deze vraag te beantwoorden met: "overal op aarde". Bacteriën worden vrijwel overal aangetroffen. Zelfs op plaatsen waar door extreme omstandigheden haast geen leven mogelijk is. Uit de heetwaterbronnen van het Yellowstone Park zijn bijvoorbeeld bacteriën geïsoleerd die bij temperaturen van om en nabij 100 °C kunnen groeien. Ook in de diepste zeelagen, onder extreem hoge druk, op plaatsen met een hoge zoutconcentratie, in verzuurde of sterk alkalische milieus zijn soorten aangetroffen die daar, onder zulke bijzondere omstandigheden leven.
De meeste bacteriën die in ons dagelijks leven voorkomen als voedselbedervers of als veroorzakers van infectieziekten, kunnen onder zulke omstandigheden niet overleven. Anderzijds kunnen de eerder genoemde bacteriën, die onder extreme omstandigheden groeien, alleen in zulke omstandigheden overleven.
Bacteriën hebben kennelijk een eigen voorkeur voor bepaalde, soms zeer karakteristieke plaatsen in de natuur."
Je vind het hier: Zie bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja?
Dan knijp maar eens een groene strontvlieg plat tussen je vingers en ruik maar eens aan die bruine kleur dat eruit komt,dan weet je het wel beter.
Vrijwel alle ziekteveroorzakers (er is maar een aantal uitzonderingen) zijn organisme-specifiek. Dit wil zeggen dat in de poep van een hond eigenlijk alleen levensvatbare ziektekiemen zitten die honden kunnen infecteren. Als een ziektekiem (virus, bacterie, schimmel of parasiet) al in staat is meerdere organismen te besmetten dan zullen de andere gastheren (naast de hond) hoogstwaarschijnlijk ook zoogdieren zijn. Een koudbloedige geleedpotige zoals de vlieg is geen geschikte gastheer voor deze ziektekiemen.

Er is een aantal uitzonderingen. De malariaparasiet plant zich voort via muggen en zoogdieren. De pestbacterie, die werd overgebracht door vlooien is een andere uitzondering.