Is de kleur van een boomblaadje anders als deze in de zon of schaduw hangt? en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Hoe meer zonlicht hoe intenser de kleuren van de bladeren zijn, maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.
Schaduwplanten hebben zich helemaal aangepast aan het ontbreken van direct zonlicht
Indien deze planten te veel zon krijgen, zullen de bladeren verbleken.
alles heeft o.a. te maken met de vorming van bladgroen, of juist de afbraak hiervan in de herfst.
In deze processen speelt ook voldoende ijzer een grote rol.
Op de foto is goed te zien, dat een deel van het blad afgedekt werd door een ander blad en daardoor wit is geworden, het rode deel heeft wel voldoende licht gehad.
Dus ook in de herfst heeft zonlicht invloed op het verkleuren van bladeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alleen als de hele boom altijd in de schaduw staat. Het blaadje krijgt de kleur uit de boom zelf maar de blaadjes dienen daarvoor wel zonlicht op te vangen om weer aan de boom te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, licht heeft grote invloed op de kleur zoals je die waarneemt.
Kijk maar eens rond in het donker. Dan zie je dat alle kleuren verdwenen zijn, terwijl ze er in het licht wel zijn. Zo heeft schaduw ook invloed op de kleurwaarneming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleur bestaat alleen omdat er licht is. In het donker is er geen kleur. Maar verschillende soorten licht, geven ook een verschillende kleur. Vergelijk je witte muren maar eens in het daglicht of met avondlicht (lamplicht). Dat is een groot verschil. De kleur van een boomblaadje is dus inderdaad anders als deze in de schaduw hangt. Hier is minder licht dan in het directe zonlicht en dus ziet het er donkerder uit.

Als je je afvraagt of de bladgroenkorrels minder hun werk kunnen doen en dus de werkelijke kleur verandert als een blaadje veel of weinig zonlicht krijgt, denk ik dat dat meevalt, omdat de zon immers draait en de boom aan veel kanten belicht.