waarom lopen zenuwbanen vanuit de cortex vaak contralateraal naar beneden. WAt is het voordeel t.o.v. ipsilateraal en hoe kwam het zo in de evolutie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (1)

Dit heeft met de manier van prikkeloverdracht te maken: het is nog niet eens zoveel jaar geleden dat we ontdekten dat prikkels helemaal niet elektrochemisch gaan maar eigenlijk geluidsgolven zijn: kompleet met miniatuur luidsprekertjes en miniatuur microfoontjes in een zenuwdraadje. Om geluids"ruis" te vermijden gaat de zenuw dus eerst een tijdje parallel naast de cortex lopen.
Overigens lopen naast de cortex nog een 2-tal zéér belangrijke zenuwbanen: het sympatisch en para-sympatisch zenuwstelsel dat hartslagen, niercapaciteit, ademhalingsrithme, darmlediging etc. regelt.

Evolutie? Dat wordt per 2007 op geen enkele school meer onderwezen want dat ging in 2003 definitief onderuit: er bestaat alleen dègeneratie, en bovendien kunnen we onmògelijk van een aap afstammen omdat zijn genen niet complementair met mensachtigen zijn.
Evolutieboeken voor op schoolgebruik vind je tot het plafond opgestapeld bij ramsj-winkeltjes zoals 'De Slegte' want de Wet op de Leermiddelen verbiedt het lesgeven uit afgekeurde boeken; dus evenals de sexuele theoriën van de radiomonteur Siegmund Freud in 1988 eerder uit alle onderwijs werd verwijderd en momenteel in 2012 de psychologie van ene Stapel wordt opgeschoond.
Andersom komt ook voor. Mesmerisch dierlijk magnetischme blijkt kennelijk weer actueel want de arts Mesmer is in 1998 tot de 1e psychiater ooit: gerectificeerd.