Ja, dat kan. Zo zijn er in de geschiedenis veel verhalen bekend van kinderen die bij dieren zijn opgegroeid en hun taal hebben overgenomen.
Daarnaast is het mogelijk om dierentaal te herkennen en toe te passen. Er is bijvoorbeeld uitgebreid studie gedaan naar hondentaal. Wanneer je als mens de hondentaal toepast, kun je met je hond 'communiceren' en deze ook beter begrijpen.
Een voorbeeld van 'praten met dieren' is de 'Wolf man', die (verstoten) wolvenpups eerst hun eigen taal heeft geleerd en er vervolgens bij is gaan leven. Hij was het alfamannetje en toonde het gedrag dat daarbij hoorde, maar toen hij door omstandigheden lange tijd weg moest, kwam hij terug en was zijn positie kwijt. Door het aanpassen van zijn communicatie - nu die van onderdanig mannetje, kon hij zich handhaven in de roedel.

We zullen echter niet alle talen kunnen leren spreken: dolfijnen communiceren d.m.v. sonar: daar zijn wij biologisch niet goed voor uitgerust, maar we hebben wel appatuur die dat kan meten. Hierdoor begrijpen we steeds meer van hun taal en weten zelfs dat ze elkaar 'namen' geven!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door mijn grijze roodstaart ben ik al aardig ingeburgerd in het Diers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nederlanders zij keien in het leren van een andere taal. Ook ik beheers het diers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfs dieren kunnen dat. Ik heb meermalen gezien dat honden die met katten samenwonen geeuwen naar katten; bij katten betekent geeuwen "ik heb geen kwaad in de zin" en die honden nemen dat gebaar over. Ook beschreven door notoire kattenliefhebbers als Kousbroek en Dekkers als ik het wel heb.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk kan dat, er zijn zelfs bekende doktoren die met dieren kunnen praten, dokter dolittle bijvoorbeeld.
En er is ook zo'n man die tegen paarden kan fluisteren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uiteraard..ik kan met mijn kat lezen en schrijven...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
...ok...interessante antwoorden....vooralsnog is nog niet bewezen dat andere dieren een taal hebben. Gezichtsuitdrukkingen geven een lichaamstaal aan, sommige geluiden kunnen dit aanvoelen...maar of er echt sprake is van een taal valt nog te bezien...
Behalve dolfijnen, maar dat spreekt voor zich....maar die praten in van die irritante piepjes, daar zou ik geen minuut naar willen luisteren...