Hoe snel gaat water door je slokdarm naar de maag?

Als je een slok koud water neemt voel je af en toe het water gewoon weg naar beneden vallen door je borst. Valt het daadwerkelijk rechtstreeks je maag in?
Met eten weet ik dat het door een bepaalde beweging van je slok darm naar beneden wordt gedrukt.
En wat nu als je eerst een hap doorslikt en daarna een slok water? Wordt het eten dan ingehaald door het water?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Antwoorden (1)

Je constatering klopt.
Als je iets doorslikt gaat je slokdarm van boven naar beneden open. Dat geeft vloeistof de gelegenheid naar beneden te vallen.
Daarná volgt de peristaltische beweging die vaste stof naar beneden perst. Of ook vloeistof als je ligt.
Een slok drinken kan inderdaad een vaste spijsbrok inhalen, en eventueel doorspoelen.
Reddie