kunnen landslakken onder water leven?

ik heb zelf een aquarium gemaakt en keek er met een loep in. ik zag een mini naaktslakje. hij was waarschijnlijk meegekomen met de takjes en stenen. na een uur was hij nog niet dood. kunnen landslakken onder water leven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
14.4K

Het beste antwoord

De meeste slakken leven in het water. Alle andere weekdieren leven sowieso in of onder het water.

Sommige slakken ademen door de huid, andere door kieuwen of door longen. Er zijn zoetwaterslakken met longen , zoals Lymnaea Stagnalis (poelslak) die onder water goed leven. Lymnaea zit soms heel lang onder water maar ademt dus ook af en toe boven water via de longen.

Ik kan me dus voorstellen dat een landslakje onder water ook nog wel genoeg zuurstof krijgt via de huid en lang onder water kunnen blijven. De huid van de slak is zo dun, dat zuurstof via diffusie door de huid binnen dringt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar als ik me niet vergis, zijn het ook vooral poelslakken die lang onder water kunnen).

Een wijngaardslak is te groot om via diffusie door de huid aan voldoende zuurstof te komen. Die gaan dus wel snel dood onder water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Landslakken zullen niet overleven in je aquarium. Ze verdrinken. Maar de kans is groot dat jouw slak geen slak is, maar iets anders. In aquaria zie je bijvoorbeeld vaak planaria of bloedzuigers. Die bewegen zich voort net als mini naaktslakjes en komen vaak mee met aquariumplanten.

Als het er weinig zijn is het geen ramp. Worden het er meer, dan wordt het tijd voor actie.
bamibal