Als een dier geslachtsrijp is is het in staat tot voortplanten.

Als een dier (vogel) broedrijp is is het in staat tot het uitbroeden van de eieren. Deze fase komt later dan het geslachtsrijp zijn. Een parkiet is rond de 6 mnd (mannetje) en 8 mnd (vrouwtje) geslachtsrijp en pas rond het jaar broedrijp.

Toegevoegd na 2 minuten:
Puberteit komt eigenlijk niet voor bij vogels, je spreekt over broedrijp of geslachtsrijp. Wij mensen vertalen het naar puberteit. In de aanloop naar de eerste broedrijpheid zien we de papegaaien veranderen, klieren, enige agressie, plukken, schreeuwen tot aanvallen toe. Per vogel verschillend. Ze ondergaan een lichamelijke verandering en gaan zich anders gedragen. Dus wat is er makkelijker dan spreken over puberteit?

Volgens dierenarts/vogelspecialist Yvonne van Zeeland ( Universiteit Utrecht) en vogeldierenarts Gerd Theel is er bij vogels geen sprake van puberteit. Het geslachtsrijp worden is afhankelijk van soort en soms ook van geslacht.

Bij vogels werkt het anders dan bij zoogdieren. Zoogdieren worden geslachtsrijp onder invloed van hormonen. De afmetingen van de eierstokken en testikels blijven in afmeting gelijk. Bij vogels worden deze buiten het broedseizoen weer kleiner. De “puberteit” bij vogels is dus in feite een periode van broedrijp worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geslachtsrijp betekent; in staat zijn tot voortplanting.
Bij zoogdieren heeft het vrouwtje een regelmatige eisprong en produceert het mannetje sperma.
De leeftijd waarop dit gebeurt is bij elke soort en sekse weer anders en zelfs per individu.
Wanneer de uiterlijke kenmerken voltooid zijn en het dier broedrijp is, dan zijn de dieren bereid zich voort te planten.
amc