wie heeft de theorie achter LUCA bedacht?

LUCA (Last Universal Common Ancestor oftewel de Laatste Universele Gemeenschappelijke Voorouder) is een biologisch begrip waarmee het organisme wordt aangeduid dat de voorouder is van alle hedendaagse organismen, maar wie heeft deze theorie bedacht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat was Charles Darwin al had hij niet precies DIE naam bedacht: "In 1859, Charles Darwin published The Origin of Species in which he twice stated the hypothesis that there was only one progenitor for all life forms. In the summation at the end he says, "Therefore I should infer from analogy that probably all the organic beings which have ever lived on this earth have descended from some one primordial form, into which life was first breathed." The very last sentence is a restatement of the hypothesis: "There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Richard Dawkins wierp hierover in 1967 al een interessante theorie op. wat dat betreft zou hij een voorloper van deze theorie kunnen worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik blij dat theorien alleen zo genoemd worden omdat ze wetenschappelijk niet onderbouwd hoeven te zijn. Ik zie nog altijd geen gezamelijke voorouder voor alle nachtschade families. De chilipeper en de aardappel samen 1 voorvader? Laché.
Cryofiel
11 jaar geleden
??? Sommige theorieën zijn wetenschappelijk volstrekt niet onderbouwd (telekinese, geesten, aura's). Sommige theorieën zijn wetenschappelijk uitstekend onderbouwd (evolutie, zwaartekracht, elektromagnetisme). Het woord 'theorie' betekent alleen maar: beschrijving. Een beschrijving kan fout zijn (de eerste drie voorbeelden) of goed zijn (de laatste drie voorbeelden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ergens in gelooft dan is onderbouwing niet nodig. Zo weet geen enkele islamiet waarom hij jooden haten moet maar hij doet het wel. Goed en fout is dan voor jip anders als voor schaantje. Door de evolutie theorie werd de wetenschap onafhankelijk van de kerk maar is nog steeds niet 100% onderbouwd.
Cryofiel
11 jaar geleden
1.  Niet elke islamiet haat joden. 2.  Jip en Schaantje kunnen hun eigen ideeën hebben, de werkelijkheid is zoals ze is. 3.  Geen enkele theorie is 100% onderbouwd. Ook de zwaartekrachtstheorie niet, ook de quantumtheorie niet. 100% zekerheid bestaat niet in de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de wetenschapstheorie van Karl Popper kun je een theorie nooit bewijzen, alleen falsificeren. Als je een theorie op stelt kun je op zoek gaan naar bewijzen voor die theorie. Ieder argument dat je vindt dat de theorie ondersteund zal de theorie versterken, maar zodra je ook maar een argument vindt dat de theorie tegen spreekt moet de theorie op de schop. Daarom was er ook zoveel ophef over de neutrino's die sneller leken te gaan dan licht. Dat zou hebben betekent dat de relativiteitstheorie op de schop moest en dat na een eeuw van ondersteunende bewijzen!