Als je bent begraven, hoe lang duurt het, in Nederland, voordat je een skelet bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
62.7K

Antwoorden (2)

Je bedoelt waarschijnlijk hoe lang het duurt voordat er alleen nog een skelet over is na je dood.

Dat hangt af van veel verschillende factoren, waaronder temperatuur, ondergrond en luchtvochtigheid. Deze beïnvloeden de snelheid en de manier waarop een lichaam ontbindt. Ontbinding in de lucht gaat sneller dan onder water en nog sneller dan onder de grond.

In het algemeen kan je zeggen dat na ongeveer 4 minuten de ontbinding begint. Na 10 minuten tot een paar uur wordt je stijf. Dat duurt 36 uur.

Het duurt gemiddeld een halfjaar voordat van het dode lichaam enkel een skelet over is. Daarna zal het skelet alleen nog afbreken als het wordt blootgesteld aan zuren, bijvoorbeeld uit de grond. Maar dan nog kan het heel lang duren voordat er van een lichaam alleen nog een hoopje losse moleculen over is.

Toegevoegd na 1 minuut:
In bijgaande folder van de Universiteit Wageningen wordt dit mooi beschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje wat een goede antwoord. +
Het hangt los van wat Som al noemt ook af van hoe je begraven bent: in een lijkwade, of in een stevige massief houten kist bijvoorbeeld, dat scheelt nogal.
Sommige graven worden na 10 jaar geruimd, en dan zijn kisten niet stevig meer maar lichamen soms nog niet helemaal 'weg' (weg in de zin dat er alleen een skelet over is). Grafruimers mopperen daar weleens over.
Na 20 jaar zijn er doorgaans echt alleen maar botten over (die na een grafruiming dan in een zogenaamde knekelput gedaan worden, een soort verzamelgraf op de begraafplaats).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, een kist vertraagd het proces enorm. Ik gaf dat ook aan in mijn antwoord, want ontbinding in de lucht (dus boven de grond) gaat nog sneller en ontbinding in e grond weer sneller dan in het water. De 6 maanden die ik aangaf zijn gemiddeld voor ontbinding in de grond, dus zonder kist. Er zijn tegenwoordig ook ecokisten en zelfs kartonnen kisten. Dan gaat het een stuk sneller.