kan de wetenschap ervoor zorgen dat een mens(/organisme) onsterfelijk wordt?

De wetenschap heeft dingen uitgevonden en teweeg gebracht die de mens 200 jaar terug voor fantasie en onmogelijk hield. Maar zou de wetenschap ook voor onsterfelijkheid kunnen zorgen? Want er is niet een exacte grens aan te geven tot hoe ver de wetenschap kan reiken.

ik denk het niet.
ik zou het trouwens ook waarschijnlijk niet eens willen. want dan zou de wetenschap ervoor moeten zorgen dat we ook niet ouder en ouder worden. of geen pijn meer kunnen krijgen.

Ik heb onderzoek gedaan naar antibacteriële nanodeeltjes. Maar ben daarom heen natuurlijk nog wat achtergrond informatie op gezocht. Ik kwam wel iets tofs tegen over nanodeeltjes die van cel tot cel al het DNA controleert en desnoods repareert. Wat er voor zou kunnen zorgen dat je veel langer leeft.

Bij het delen van een cel moet ook het DNA zich verdubbelen. Bij DNA replicatie verlies je altijd een klein stukje DNA aan het uiteinde van je DNA. Nu zit er aan het uiteinde van je DNA alleen maar "non-sense DNA" wat geen verder nut heeft, behalve dan dat het je nuttige DNA beschermt.

Dus als dat regelmatig allemaal gecontroleerd en bijgehouden wordt door nanodeeltjes, kun je in ieder geval al veel langer blijven leven.
Bron?

Het is en blijft de wetenschap!

Dat zien we over honderd jaar wel weer of 200 jaar.

De bewering is dat mensen 1000 jaar kunnen gaan worden.

"leuk als je er wel goed blijft voelen"

In de bijbel staat dat Methusalem 969 jaar oud is geworden.

Wie zal het zeggen?
volgens wetenschappers hebben sommige kwallen van nature het vermogen van onsterfelijkheid

op dit moment is er geen mogelijkheid voor onsterfelijkheid voor mensen wel is het mogelijk om iemand levensduur iets te verlengen dan hun onder natuurlijke omstandigheden zouden worden.
Welke kwallen bijv. ?
de Turritopsis http://www.express.be/joker/nl/platdujour/onsterfelijke-kwal-ontdekt/107912.htm
Ik ben bang van wel. Weliswaar niet onsterfelijk, maar wel lang en lang gezond levend. De wetenschap doet wat haar ingegeven wordt. De hang naar het onbekende, het onmogelijke en het betere zorgt dat de wetenschapper over alle grenzen gaat. Hem binnen de perken houden is ondoenlijk en onverstandig.
Je zegt het zelf al: er is geen exacte grens aan te geven tot hoe ver de wetenschap kan reiken.
Maar ga er maar rustig van uit dat alles wat jij kunt fantaseren, ooit ook wel werkelijkheid zal worden, als de mensheid zichzelf voor die tijd niet 'opheft'.
:D ...dus eigenlijk zijn wij gewoon ''te vroeg'' geboren en mensen voor ons al helemaal.
Het ligt er aan, het is niet gezegd dat het beter wordt als we onsterfelijk zouden zijn. Waarschijnlijk zou de drang om nageslacht te krijgen sterk verminderen en moeten we iets verzinnen buiten onze planeet om al die onsterfelijke mensen te kunnen herbergen. Wat zou onze 'drive' nog zijn als we wisten dat we de eeuwigheid zouden hebben? Maar ja, we hebben dan alle tijd van de wereld dus ook tijd om met briljante oplossingen te komen.
Poul Anderson schreef er in 1989 een boek over: The boat of a million years.
Ik heb een bericht gelezen enkele jaren terug waarin een wetenschapper had voorspelt dat over 15 jaar ongeveer de mens onsterfelijk zou zijn.

dit voorspelde hij in verband met onderzoek naar een wezen welke zijn cel/cellen kan vervangen/genezen.

oftewel een ziekte als kanker betekent niets meer wanneer je dit kan toepassen op de mens. ouderdom is ook verleden tijd aangezien de verouderde cellen zich vervangen door nieuwe.

het is een bericht wat ik enkele jaren heb gelezen dus ik kan niet meer de preciese inhoud vertellen alleen vaag weer het dus over ging.

hoe dan ook is het wel zo dat het woord onsterfelijkheid een misschien te overdreven woordkeuze is aangezien er natuurlijk gebeurtenissen zijn waardoor we toch komen te overlijden. wie weet een natuurramp!! bijvoorbeeld!!

Hoe dan ook het idee is wel leuk denk dat de realiteit alleen een stuk minder leuk word!!

Succes!!
Heb zopas een artikel gelezen dat wetenschappers langzaamaan erachter komen hoe het verval van het menselijk tegen te gaan. Zij gaan er al vanuit dat de mens die 150 jaar gaat worden al geboren is. Eigenlijk zou je dan een soort jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig hebben waarbij men de eventuele defecte cellen weer repareert.
Dus waarom zouden we uiteindelijk niet nog heel véél ouder kunnen worden in goede gezondheid?
Wie weet maken we nog de doorbraak mee...
Ik teken ervoor :-)

Toegevoegd na 3 uur:
hmm, na menselijk hoort nog lichaam te staan, sorry...
In theorie kan een organisme al onsterfelijk worden.
Dat kan door in een organisme het enzym telomerase in te brengen via genethische manipulatie.
Vanwege dit enzym leven kankercellen ook oneindig (mits voldoende voedsel natuurlijk).

Om dit enzym in een bevruchte eicel te plaatsen. Vervolgens de eicel terug plaatsen in de moeder
en dan de pasgeboren baby (mens of dier) voor de rest van zijn of haar leven te monitoren. Als het uberhaupt al levensvatbaar is, is het mischien wel gehandicapt. Deze gang van zaken is ethisch niet wenselijk.

Alhoewel de vraag fascinerend is, zie ik het niet gebeuren.
Voor dit moeten onze cellen gerepareerd kunnen worden. Hiervoor hebben we "lege" cellen nodig bij welke het nog niet bekend is wat ze zullen gaan worden, zodat ze elk kapot weefsel kunnen vervangen. Deze cellen zijn aanwezig in zich nog ontwikkelende baby's, vooraleer ze tot cel oog, of cel nagel enzovoort gemaakt worden. Deze cellen noemen we stamcellen. Helaas houdt de Ethische Commissie het onderzoek hierover ferm terug, omdat zij het onethisch vinden met ongeboren cellen (want die zijn nog niet eens een paar weken oud) te werken. Dit is spijtig, want het zou een heleboel erge ziekten zoals kanker kunnen stoppen.
Onsterfelijk worden we nooit. Een mens blijft altijd energie nodig hebben, dit krijgen we binnen in de vorm van voedsel. Kan een mens geen voedsel (of vocht, water) binnenkrijgen? Dan sterft het alsnog. Dus nee, onsterfelijk is niet mogelijk.

Verder lijkt het me ook heel moeilijk om een behoorlijke stroom (paar ampere) die door je lichaam gaat te overleven, denk niet dat dat lukt. En zo zullen er wel meer dingen zijn die de mens nooit zal overleven, gebakken worden bij een paar duizend graden bijvoorbeeld.

Maar misschien dat we in de buurt kunnen komen waarbij we de natuurlijke dood ver kunnen uitstellen of zelfs zorgen dat die nooit meer voorkomt (maar dan wordt de aarde helemaal overbevolkt...)
ja hoor, ze kunnen je aan machines hangen die jou in principe voor altijd kunnen laten leven. beademingsapparaat, pompje om het bloed rond te pompen.. dit dat zus zo
Volgens mij is er wel verschil tussen de mogelijkheden van de wetenschap en de mogelijkheden tot het uitvoeren van dei verworvenheden. want denk hier eens over na: wie heeft er recht op een langer, in dit geval eeuwig, leven? de koninklijke familie? de allerrijksten op aarde. De upperclass? De middenklasse?
of de Onderklasse? Is het ook niet zo dat aan al het leven een beperkte levensduur zit? dat heeft te maken met de rekbarheid van de cellen. leven geven is toch ook iets anders dan leven in stand houden?
De maximale levensduur van een mens is ongeveer 120 jaar. Want hersencellen sterven langzaam maar constant af. Als we al blijven leven, dan worden we hoe dan ook met 120 jaar dement.

Je bent nog behept met het vooruitgangsdenken. Maar dit ebt toch wel gestaag weg. De wetenschap gaat helemaal niet zover als sommigen denken.

Nee dus.
Nooit als je het mij vraagt, het is een mens nu eenmaal gezet om te sterven.
Mensen hebben een onsterfelijke cellijn (kiemlijn), dus waarom die moeite doen? De meercellige organismen sterven, maar de cellen van de kiemlijn zijn al onsterfelijk (tenminste zolang ze zich blijven voortplanten).
ik denk het niet