Regenton. Bijna transparante 'rupsjes', 0,5 cm dik - 2 cm lang, kruipen in het regenwater of vlak onder het wateroppervlak. Welk diertje zou het zijn?

Opmerkelijk: De 'rupsjes' hebben een buitengewoon dunne, lange, witte staart!

Zijn het libellelarven? Of larven van de langpootmug? Of.....?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (3)

dit zijn waarschijnlijk muggenlarven.
11 jaar geleden
Waterlarven met een buitengewone lange dunne staart is mogelijk de 'rattenstaart' een larve van de moddervlieg.
De lange staart is de adembuis, waarmee de larve net boven water lucht kan innemen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ze zien er akelig en vies uit en leven meestal in sterk vervuild water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zo te zien: http://blog.zog.org/2006/05/vies-vies-vies.html
klopt dit helemaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk dat het woordje vies hier zo terug komt. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat zijn ze! Ik vind ze eerder boeiend dan vies. In de regenton heeft eerder wijn gezeten. Dus ik weet niet of die beestjes gaan voor 'vies' water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken ze alleen maar van extreem bedorven en vervuild water.
Dus gaan ze voor 'vies' water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet bekennen dat ik ze erg leuk vind om te zien. Een soort zwemmende tictac met een lange staart. Heb er speciaal een oude speciekuip met smerig water voor staan. Het is fascinerend om te zien wat daar zoal in gebeurd! vies??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een speciekuip met vuil water wordt totaal schoon gegeten.
Zeker fascinerend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door wie wordt de speciekuip schoongegeten? door die larven, meen je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja al die rottende ,organische stoffen is het voedsel voor deze larven en natuurlijk de muggenlarven, die lusten er ook wel pap van, daarom zijn muggenlarven ook zo belangrijk om water weer schoon te krijgen..
(Zie afbeeldingen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de afbeelding niet kan zien moet je er op klikken (blauwe rand om de witte rechthoek), dan doet hij het wel.