Wat voor soort vlinder is dit (zie foto)?

Hij is zowel boven als onder spierwit met bijzondere voelsprieten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Amadea
11 jaar geleden
In welk land is de foto gemaakt?
Amadea
11 jaar geleden
Wil je antwoord geven op mijn vraag, Celezz? Dat zou wat duidelijkheid kunnen geven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In NL (Gld). Met de camera van mijn mobiel gemaakt. Ergens deze week. Het diertje zat op mijn raam namelijk.
Amadea
11 jaar geleden
Dank je! Het kan dus onmogelijk een zijdemot zijn, en ik blijf van mening dat mijn antwoord het enige juiste is...

Het beste antwoord

Het is een bastaardsatijnvlinder, Euproctis chrysorrhoea. De gevederde antennen maken duidelijk dat het een mannetje is, want vrouwtjes hebben die niet. De antennen gebruikt hij om de door de vrouwtjes afgegeven feromonen te ‘ruiken’ zodat hij ze kan opsporen en bevruchten.

Toegevoegd na 2 uur:
Er bestaat ook een variatie van met een bruine staart, en die heeft ook bruine antennen. Maar dit is de witte, zoals je ook op mijn afbeelding ziet.
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
+ Lijkt me inderdaad waarschijnlijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een wonderlijk mooi diertje!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je mooie antwoord!

Andere antwoorden (2)

bamibal
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het kan geen zijdemot zijn, want die komen niet voor in Europa.
bamibal
11 jaar geleden
Ik zie nergens staan dat deze foto in Europa gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze zijdemot komt allen in Afrika voor. De jouwe is wat wij een keldermot noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keldermot op google geeft pissebedden
Dit is helemaal geen vlinder, maar een huis-tuin en keukenmot.
Zoals in het bovenstaande antwoord: een zijdemot.
Niks bijzonders an.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het kan geen zijdemot zijn, want die komen niet voor in Europa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En....foto's van buiten Europa zijn verboden op deze site, Amadea?
Er zitten hier zelfs Nederlandsers op de site die in Australie wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op wikipedia had de bastaardsatijnvlinder ook iets roods. Hier gaat het om een spierwit beest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bastaardsatijnvlinder http://www.zijdendekbedden.com/cyclus_zijderups_zijdevlinder.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze foto heb ik zelf genomen, in NL (Gld) dus. Het diertje zat op mijn raam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
skusme, niets bijzonders aan, maar wel bijzonder mooi.