je word niet gelijk blind, eerst zal je vlekken zien en als het te vel en te lang is zullen de zenuwen beschadigen.

vraag maar aan een lasser of hij wel eens lasogen heeft gehad. Die lopen dagen met zalf te smeren omdat ze gelast hebben zonder kap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er langdurig of frequent na elkaar te fel licht valt op het netvlies verbanden die en kan u blind worden door blijvende schade.
Dat kan zijn door lang naar de zon te kijken, daarom moet u een sterke zonnebril opzetten om bv naar een zonsverduisztering te kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit met een zonnebril naar een zonsverduistering kijken! Gebruik een speciaal zonnefilter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat wel bij "met een sterke ..."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook niet met een sterke zonnebril. Het begint er pas op te lijken als je het met een echte lasbril doet, en zelfs dat wordt afgeraden.
Je netvlies zal breken wanneer je te veel in het vel licht kijkt. en daarmee bedoel ik niet elke dag peongeluk in het vel licht. nee dan praten we over uren in het velle licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je oog is slim gebouwd! Door je pupil valt licht binnen op je netvlies.
Daar zitten lichtgevoelige cellen die de beelden doorgeven aan je hersenen. Als er weinig licht is (donker) wordt je pupil groter, zodat er meer licht op je netvlies kan vallen. Hierdoor kun je in het donker toch nog goed zien. Als er echter veel licht is, zal de pupil zich direct vernauwen. Hierdoor wordt voorkomen dat je netvlies wordt overbelicht.
Soms is er zoveel licht, dat je automatisch je ogen dichtknijpt. Dit is als extra bescherming als er toch nog teveel licht door je pupil binnendringt. Na zo'n 'aanval' van teveel licht, zijn de cellen in je oog even overbelast. Hierdoor kun je kortdurend even zwarte vlekken zien. Het herstelt zich echter altijd weer, dus echt blind wordt je er niet van. Dit kan wel als je heel vaak te fel licht om je heen hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal gesproken zorgt jouw lichaam zelf dat je niet te lang in te fel licht kunt kijken: eerst wordt je pupil kleiner en daarna knijp je je oog dicht. Als dit om een of andere reden niet kan gebeuren (bijvoorbeeld omdat je ogen open gehouden worden), kun je je oog beschadigen of zelfs blind worden.

Er gebeurt dan eigenlijk het zelfde als wanneer je brand sticht met een vergrootglas. Het licht komt als evenwijdige stralen in je oog. In je oog zit een lens die er voor zorgt dat het licht op het netvlies bij elkaar komt. Die lens past zich zodanig aan, dat het brandpunt altijd op het netvlies ligt. Het brandpunt heet niet voor niks het brandpunt: de lichtstralen komen in EEN punt terecht, en dat punt kan heel warm worden als het lang op een plek ligt.

Je krijgt dan een brandwondje op je netvlies, waardoor de lichtgevoelige cellen (staafjes en kegeltjes) die daar liggen, kapot gaan. Ze geven dan geen signalen meer door aan de hersenen en je hebt een 'blind stukje' in je oog. In hele ernstige gevallen word je helemaal blind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van zichtbaar licht kun je niet blind worden.
Zichtbaar licht breekt de rodopsine in je oog af, wat je een lichtindruk geeft. Bij fel licht (in de zon kijken) wordt het rodopsineniveau heel laag, maar er beschadigt niets.
Wat je blind kan maken is de hoge energie van de UV straling. Dat breekt allerlei moleculen af. Ook in je huid.
Bij het kijken in de zon is UV de oorzaak van schade aan je oog. Ook bij lassen is het UV hiervoor verantwoordelijk.
Reddie