Ik las eens iets over ongeslachtelijke voortplanting. Is een wereld zonder bijv. mannen mogelijk? Hoe werkt dat? Gaan we dan klonen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (6)

Klonen komt dan het dichtste in de buurt ja..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast11297;

Ja, zodra het klonen zodanig is geperfectioneerd dat we van één zaadcel eindeloos kopiëen kunnen blijven maken is de man voor het voortbestaan van de menselijke soort in principe overbodig geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn helaas of gelukkig niet hermafrodiet (zelfbestuivend) of dubbelseksig...

Nee dat is niet mogelijk, zonder mannen...

Klonen is iets heel anders, daar heb je wel geen mannen voor nodig, maar wel wetenschappers...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die wetenschappers zijn heel vaak mannen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Conan... Dat wilde ik nu net niet zeggen... LOL...
Klonen is niet eens noodzakelijk - het is bij muizwen gelukt om een ei te bevruchten op basis van genetisch materiaal van een ander vrouwtje, waarmee het nageslacht dus twee moeders heeft (en dus ook genetisch materiaal van twee ouders, wat in elk geval nog wat variatie garandeert). Bij klonen verwijder je het genetisch materiaal uit het ei en impregneer je dit met DNA van een enkel individu, waardoor je een genetische kopie krijgt. Bij dit experiment met de muizen, daarentegen, is het ei onaangetast bevrucht.

Maar de meeste diersoorten die doen aan ongeslachtelijke voortplanting gebruiken parthenogenese - een onbevrucht ei ontwikkelt zich tot een nieuw vrouwtje. Dat is weer een andere methode. Ook bacteriën planten voort door opsplitsing, dus niet door geslachtsgemeenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, en ik geloof ook dat het leven van God komt en dat Hij leven schenkt.
Wij kunnen de ziel geen leven inblazen en wij kunnen geen harten laten kloppen.

Anders konden we ook de doden weer tot leven wekken.

Toegevoegd na 4 minuten:
als we harten kunnen laten kloppen volgens jou, waarom dan geen doden weer opwekken? als ze teminste nog niet tot stof zijn vergaan?

Toegevoegd na 21 minuten:
maar eens houdt het toch op met kloppen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen inderdaad harten weer laten kloppen, dat is wat reanimatie doet. Mensen met een hartstilstand kunnen nog gered worden wanneer er snel en adequaat gehandeld wordt. Helemaal niets bijzonders aan. We kunnen het hart ook helpen, met pacemakers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen toch klonen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar zonder een ander levend wezen is en blijft dat toch onmogelijk?
Ongeslachtelijke voortplanting bestaat en kan ook bij de mens veroorzaakt worden.(parthenogenese)
Het komt inderdaad in de buurt van klonen , tenzij erfelijk
materiaal van een andere vrouw gebruikt wordt.
De telomerenteller bij klonen loopt echter door, biologisch ie een gekloonde baby even ver door de celdeelteller heen als de leverancier van deze gekloonde cel.
Dat betekent dat een kloon van iemand van veertig
een beduidend kortere levensverwachting heeft als een
normaal verwekte baby!.