heeft wesp een geheugen?

Hoe weet hij dat hij terug moet komen om steken na het slaan door een mens.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, niemand kan in zijn kop kijken, dus we kunnen het nooit zeker weten... Maar ik denk niet dat-ie veel geheugen heeft. Want als je ziet hoe ze, helemaal in paniek, uit zo'n korf met ranja proberen te komen, terwijl ze niet meer weten hoe ze er ook ín zijn gekomen...

Het beste antwoord

Een wesp die zich aangevallen voelt, zal de aanvaller steken. Hij zal dus op zoek gaan naar de aanvaller.

Als de wesp een mep heeft gekregen en hij ziet daarna een wild bewegend persoon, zal hij op die persoon afgaan om te steken.

Als jij een wesp slaat en je doet direct daarna of je een boom bent, zal de wesp jou niet herkennen als aanvaller. Hij zal dan in de buurt rondcirkelen op zoek naar de boosdoener, maar na uiterlijk een halve minuut zal hij de zoektocht opgeven.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar of je stilstaat, wesp kan toch geuren herkennen , Zie antwoord bij eerste...
Cryofiel
11 jaar geleden
Als ik een wesp wegsla met een krant, zal hij echt mijn geur niet herkennen. Uit ervaring weet ik dat hij ook niet op mijn geur afkomt als ik een wesp een flinke tik geef met mijn hand. Zolang ik doe alsof ik een boom ben, natuurlijk. Sterker nog: ik heb eens een wesp een flinke tik gegeven. Ik sloeg hem met mijn hand uit de lucht, waarop de wesp tegen de tafel kwakte. De wesp was eventjes ongecoördineerd, had moeite om overeind te komen en weg te vliegen. Daarna deed ik of ik een boom was terwijl mijn tafelgenoot met zijn armen ging wapperen. Op wie denk je dat de wesp afvloog? Juist: op mijn tafelgenoot. Die mij dus (geheel onbedoeld) beschermde met zijn gewapper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, dat is + voor antwoord.

Andere antwoorden (2)

Hij verliest jou niet uit het oog. Maar hij herkent ook de geur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heeft hij geen geheugen voor nodig. Toch is er veel bekend over het geheugen van wespen, omdat ze hun larven, cq nest steeds weer terug moeten vinden.