Kunnen husky's het Noorderlicht zien?

Ik las in een reisgids over huskysafari's. In de landen waar die worden gehouden, komt regelmatig het Noorderlicht voor. Kunnen de husky's dat verschijnsel ook zien of merken ze er niets van? Hoe ervaren de husky's het Noorderlicht?

Picture for question
Antoni
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik heb nog nooit een huskysafari meegemaakt of het Noorderlicht gezien. Misschien de komende winter!

Het beste antwoord

Ze zien het in ieder geval al heel anders dan wij omdat ze rood-groen kleurenblind zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Goeie link met handige extra informatie!

Andere antwoorden (2)

Husky's hebben prima ogen dus ze zullen het noorderlicht ongetwijfeld kunnen zien.
Ze zullen er alleen geen ervaring bij hebben: het licht levert hun niets op, dus zullen ze het hoogstwaarschijnlijk negeren.
Voor zover ik weet zijn er geen dieren die iets moois zoals het noorderlicht kunnen waarderen, alleen omdat het mooi is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Je hebt gelijk: iets mooi vinden, dat is niet echt een eigenschap die (veel) dieren hebben.
Honden zijn kleurenblind maar zij zien het Noorderlicht wel degelijk. Maar omdat het geen geur heeft noch geluid maakt, zullen ze er weinig ofwel geen aandacht aan schenken. Het noorderlicht is in Nederland trouwens ook te waar te nemen. Welgeteld 7 dagen per jaar dacht ik gelezen te hebben. Alleen is bij het bij ons erg zwak, en door kunstlicht is het helaas vrijwel niet te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Op de website van de link, die Pelle geeft in haar antwoord, is te zien, dat honden de kleuren groen, felgeel, oranje en rood zien als wit of heel licht geel: http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/zijn-honden-kleurenblind Honden lijken alleen maar blauwige, witte en lichtgele kleuren te zien: de kleuren die mensen naast blauw verder kunnen onderscheiden, worden voor honden wit of lichtgelig. Ik concludeerde daarom dat honden ,en dus ook husky's, het Noorderlicht (dat meestal felgroen is) vrijwel niet zien, in ieder geval helemaal niet zo indrukwekkend als wij, mensen. Jammer! Het duimpje omlaag is overigens niet van mij.