Hoe kan het, dat toen pangea losbrak, er zowel in amerika, als in ons continent, vrijwel dezelfde mensen zijn ontstaan?

Toen Pangea losbrak waren er nog lang geen mensen, en de eerste mensen waren zeker niet in staat om de oceaan over te steken. Hoe kan het dan, dat de evolutie hier, precies zo is gegaan, als de evolutie aan de overkant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Dat is inderdaad niet mogelijk. De apen van de Nieuwe Wereld verschillen dan ook sterk van de apen in Afrika en Azië. De Lemuren van Madagascar zijn nog eerder gescheiden van de rest van Pangea en vormen zo een 'primitievere' groep primaten. In de bron een kaartje met Gondwana, een supercontinent dat na Pangea ontstond. In het krijt zijn Australie en Antarctica losgemaakt van Gondwana, en daarna zijn de eerste primaten ontstaan. Ook Madagascar brak al vroeg los, zodat je daar de primitievere primaten als Lemoeren nog vindt.

Na het afdrijven van Zuid Amerika zijn de apen van Afrika/Azie gescheiden ontwikkeld. De mensapen zijn ontstaan in Azie/Afrika, niet alleen de bekende soorten maar ook bijvoorbeeld Gigantopithecus, waarvan alleen tanden zijn teruggevonden. Een dier dat misschien wel 540 kg woog en Bokito dus een behoorlijk pak slaag zou kunnen geven.

Uit de mensapen ontstond in Afrika uiteindelijk Homo sapiens, die zich 200 000 jaar geleden vanaf Oost Afrika wereldwijd verspreid heeft dankzij de hulp van technieken als boten, touw en vuur et cetera, waardoor ook zeer afgelegen continenten bereikbaar werden.

In Europa en Noord Amerika hebben in het Mioceen ook apen geleefd, maar die dieren zullen de ijstijden waarschijnlijk niet doorstaan hebben. Ook heeft de moderne mens vermoedelijk nogal wat soorten uitgeroeid( bv Gigantopithecus, die nog naast Homo Sapiens heeft geleefd, maar 100 000 jaar geleden is uitgestorven).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, niet gelijk. In Amerika waren veel later mensen, het is nog onduidelijk of die via de beringzee kwamen of via land vanaf de kant van het westen maar daar waren wel veel later mensen door migratie.

De mens begon toch echt vanuit het gebied wat nu Afrika is en heeft zich zo verspreid.

Toegevoegd na 54 seconden:
In de bron wordt het heel mooi uitgelegd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zijn ook na Pangea heel vaak stukken land die nu zee zijn gewoon droog geweest, hoe kwamen ze anders in Engeland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Pelle, maar de mensen zijn gewoon via zee, met boten, in Engeland terecht gekomen. Net zoals in Australië, of Eastern Island, maar dan met een nog veel langere reis. Geen min, trouwens! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt? Volgens mij niet: http://en.wikipedia.org/wiki/Prehistoric_Britain#Context
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor! Lees het goed: "... when boats were NO LONGER needed...", en dan hebben ze het over de verbinding tussen Engeland en Ierland. Tijdens de IJstijden werden de Britse eilanden juist verlaten omdat het daar te koud werd. En mocht het toch zo zijn dat op een gegeven moment Engeland te voet werd bereikt, blijft een bewezen feit dat in prehistorische tijden de mens in staat was om enorme afstanden met primitieve bootjes te overbruggen. Denk bv aan de Kontikki...
Check ff mijn antwoord met de kaart en de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt, weer wat geleerd. Dit is mij wel altijd voorgehouden.... Wat voor boten hadden ze in die tijd dan en hoeveel mensen moeten omgekomen zijn op zee al zoekende naar nieuw land? Je pakt gewoon een bootje en vaart ergens naar toe en hee land gevonden? En dan? Dan bel je even naar de mensen die niet meegingen want ja je hebt toch heel wat vrouwen nodig om je voort te planten ;-) Wel heel interessant overigens jouw link en alle volgende linken waar ik op kom! Lastig dat mijn engels in deze materie wat te wensen over laat ;-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Als er zand wordt opgezogen uit de noordzee, worden er vaak archeologische vondsten gedaan in het opgezogen zand. En dat terwijl dat zand toch echt meer dan twintig meter onder de (huidige) zeespiegel lag. Dat wat nu een brede zee is, was vroeger afwezig. Maar toen was het wel erg koud. Daarna werd het eerst warmer, en pas veel later begon de zeespiegel te stijgen. Er was dus een tijd waarop de zeebarrière tussen het vasteland en Engeland heel smal en ondiep was.
De inwoners van Amerika waren Indianen maar nadat de conquistadores kwamen werd het land een immigratieland voor europese handelaren en boeren die zich hebben genesteld. Daarom waren e voorouders van president bush ook Nederlanders!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De evolutie is 'hier' niet net zo gegaan als aan 'de overkant'
Me mens als soort is ontstaan in het oosten van Afrika, ergens in het gebied waar nu Ethiopie of Kenia ligt. Daarvandaan heeft de mens zich verspreid over de Aarde.
De Europeanen kwamen vanuit Kenia via Iran en de Balkan, de inwoners van de andere continenten legden uiteraard een haal andere route af. Door zich aan te passen aan de lokale omstandigheden zijn de verschillende mensenrassen ontstaan.

De verschillende mensenrassen zijn niet onafhankelijk van elkaar ontstaan, maar ontstonden terwijl de mens als soort migreerde en gelijktijdig evolueerde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van andere GV'ers heb je al prima antwoorden gekregen en uitstekende bronnen van aanvullende informatie, ik probeer dus heel gericht op je vraag antwoord te geven.

De eerste "mensachtigen" (het eerste lid van het geslacht 'Homo') ontstonden in Afrika, zo'n 2,3 miljoen jaar geleden. Dat was Homo habilis, en de afstammelingen van Homo habilis hebben zich verspreiden door Afrika, Azië en Europa, en hebben geleid tot meerdere soorten mensachtigen, die allemaal zijn uitgestorven, zoals Homo erectus en Homo neanderthalensis.

De meest geaccepteerde theorie beweert dat de moderne mens waarvan wij allemaal afstammen (Homo sapiens) is ook maar één keer ontstaan, ook in Afrika, en heef zich hier vanuit verspreiden zo'n 50.000 of 100.000 jaar geleden. Deze mensen zouden alle andere soorten mensachtigen hebben weggedreven, hoewel andere wetenschappers beweren dat er kruisingen tussen "nieuwe" en "oude" mensensoorten heel goed mogelijk waren, en waarschijnlijk plaats hebben gevonden.

In ieder geval is het zeker dat de afstammelingen van Homo sapiens heel recentelijk (in de laatste 50.000-100.000 jaar) zich hebben verspreiden over de hele wereld.
De "Oude wereld" (Afrika, Azië en Europa) werd gewoon 'te voet' gekoloniseerd door Homo sapiens. Geen bijzonder ingewikkeld uitleg hiervoor!
De "Nieuwe Wereld" bestaat volgens de klassieke theorie uit de Amerika's en Oceanië.
Amerika werd naar alle waarschijnlijkheid ook te voet bereikt tijdens de winter, via de bevroren Beringzee. Daarna was het makkelijk om de rest van Noord- en Zuid-Amerika te bereiken.
Over de kolonisatie van Oceanië zijn er veel theorieën, maar de meest geaccepteerde beweert dat 50.000 jaar geleden, de eerste mensen afkomstig uit Afrika moesten toch 250 km zee overbruggen (gewoon in primitieve bootjes, daar moet je lef voor hebben, of erg veel honger!) en alle eilanden in Oceanië, inclusief Australië, hebben bewolkt.

Dus alle populaties in verschillende delen van de wereld stamden van één zelfde soort af (in de Oude Wereld waarschijnlijk gemengd met eerder geëmigreerde menssoorten die inmiddels uitgestorven zijn), en al die populaties zijn later vanwege de verschillende omstandigheden ter plaatse (denk aan klimaat, voeding, ziektes, enz.) anders gaan uitzien (eskimo's, indianen, aboriginals, zulu's, kaukassen, mongolen...)
Maar het blijft één soort met één oorsprong: Homo sapiens sapiens.

Zie de kaart en de link voor verder uitleg.