Kan je ook kippenvel krijgen als er geen bloedtoevoer is in bijvoorbeeld de armen of benen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Bij kippenvel gaan de haren op de huid rechtop staan. Je krijgt dan koude rillingen en je vel ziet eruit als een geplukte kip. Bij een zogenaamd ‘kippenvelmoment’ trekken kleine spiertjes zich samen en hierdoor gaan de haartjes rechtop staan.

Omdat de spiertjes zich alleen kunnen samentrekken als ze ook op de één of andere manier zuurstof krijgen uit het bloed kun je geen kippenvel meer krijgen als er geen bloedtoevoer meer is. Waarschijnlijk wel als de bloedtoevoer pas net gestopt is maar even later niet meer.

Toegevoegd na 19 minuten:
Elke spier heeft bloed nodig voor zuurstof en energie, anders kan de spier zich niet samentrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Reddie
11 jaar geleden
Elke cel heeft een energievoorraad in de vorm van ATP, gevormd door eerdere oxidatie van energierijke stoffen.
De kippenvel reactie kan dus best een hele tijd zonder zuurstof
Ik denk het wel. Kippenvel ontstaat omdat spiertjes samentrekken en heeft verder niets met de bloedsomloop te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe kan een spier zich samentrekken zonder bloedtoevoer met zuurstof en energie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het aansturen van het kippenvel staat los van de bloedtoevoer. Het signaal wordt vanuit de hersenen verstuurd, ook los van de bloedtoevoer. En als er nog enig leven in de betreffende cellen zit, zullen ze reageren. Je kunt benen van een dode kikker ook nog steeds met een electrisch schokje laten samentrekken. Dat is hier niet anders. En die krijgen echt geen bloed meer.