Hoe kan het dat een bepaalde geur in je systeem blijft hangen?

Soms ruik je iets, en om een of andere reden krijg je die geur niet uit je systeem.
Vanmiddag rook ik op een gegeven moment een wierook achtige geur en nu uren en uren later hangt die geur nog steeds in mijn neus lijkt wel. Ik krijg het er ook niet uit, zelfs niet nadat ik was gaan douchen. Die geur bleef hangen, ik heb het wel vaker gehad, met prettige en ook helaas met minder prettige geuren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dan is er een emotie gekoppeld aan de lucht.
Die wierook lucht heb je waarschijnlijk ooit eens eerder geroken, misschien weet je niet eens meer waar, maar het gevoel wat je toen had, wordt nu weer opgeroepen door die emotie die je toen had. En het werkt vice versa.

Situaties die indruk op je hebben gemaakt, positief of negatief en er is daar een bepaalde lucht aanwezig geweest, zal je aan de situatie herinneren als je die lucht weer ruikt. En zoals ik al aangaf, andersom ook. Je denkt aan een bepaalde herinnering, en je kan de lucht zowat weer ruiken.

Dat kunnen kleine dingen zijn, de parfum van je eerste vriendinnetje, de lucht van de barbecue van 10 jaar geleden waar het zo gezellig was, maar ook het negatieve, de vieze pijptabak lucht van de hoofdmeester van school waar je zo'n hekel aan had, de steriele lucht van een operatiekamer of in heftigere gevallen, de lucht van bloed of die van een ontbindend lijk.

Resumerend, je kan door herinneringen geluiden, luchten, beelden en smaken oproepen en andersom.
Denk maar eens aan van die extreem zure snoep, van die matjes. Je proeft het waarschijnlijk al bij het lezen ervan.
En wat dacht je van muziek, ook zoiets, je hoort een nummer uit een bepaalde periode, en je bent met jouw gedachte alweer daar. En zo werkt het dus ook met geuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had hier ook graag een antwoord op gegeven, maar valt niets aan toe te voegen +
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, geur laat hele sterke herinneringen achter, net als muziek en beeld. Maar je bent je er vaak niet van bewust. Totdat je iets ruikt dat je in een klap weer terugbrengt naar je herinnering.